چکیده:
آفرینش اثر معماری با الهام از طبیعت، یکی از رو ش های مرسوم در طراحی معماری است، اما وجوه متفاوت برداشت از طبیعت در طراحی معماری چندان شناخته شده نیست. در زمینه ارتباط روش الهام از طبیعت با سبک ها و رو ش های مختلف آفرینش معماری، همچنین شیوه صحیح الهام از طبیعت، پژوهش ها اندک است. در این پژوهش، در مرحله اول، انواع روش های آفرینش معماری و ارتباط آ نها با الهام از طبیعت تحلیل شده و روش قیاس معرفی می گردد. انواع الگوهای موجود در طبیعت شناخته می شود و براساس آن، رویکردهای مختلف روش قیاس با طبیعت در معماری دسته بندی می گردد. در مرحله دوم، برای تحلیل عملکرد دانشجویان در قیاس با طبیعت مطالعه تجربی، به صورت اسکیس در بین دانشجویان کارشناسی معماری انجام می گیرد. ایده های ترسیم شده دانشجویان از نظر نوع قیاس، دسته بندی می شود. یافته ها نشان می دهد روش قیاس یکی از روش های مهم در بین سایر روش های آفرینش معماری است. الگوهای طبیعت دارای ویژگی های فرمی، ویژگی های ساختاری عملکردی و ویژگی های مفهومی است و سه رویکرد قیاس سطحی، قیاس ساختاری و استعاره در برداشت از این ویژگی ها وجود دارد. همچنین یافته ها نشان می دهد که اهداف دانشجویان از انتخاب پدیده های طبیعی به عنوان منبع الهام شامل عملکرد، فرم، سمبلیسم، زیبایی، بداعت، فرایند، طبیعت و اقلیم است و فرم بیشترین فراوانی را در بین سایر اهداف دارد. دانشجویان از قیاس مفهومی استفاده نکرده و از قیاس سطحی بیشتر از قیاس ساختاری استفاده می کنند. توجه فراوان دانشجویان به ویژگی های فرمی و برداشت سطحی ضرورت آشنا نمودن دانشجویان با شیوه صحیح قیاس در آموزش معماری را نشان می دهد.
Architectural design inspired by nature is one of the conventional methods in architectural design، but different types of the influence of nature on architectural design are not well studied yet. In spite of the importance of the type of inspiration، there is not a significant research about the relation of this method with other methods of architectural creation، nor about the correct way of inspiration. In this paper، at first we analyze different methods of architectural creation، and among them، introduce the method of analogy. Patterns in nature are introduced، and different approaches of analogy with nature are classified. Secondly، an empirical research was done investigating the performance of undergraduate architectural students. The sketches were categorized according to the type of analogy used. The results indicate that analogy is a significant method among other methods of architectural creation. The patterns in nature have formal، functional-structural، and conceptual attributes، and there are three approaches (structural analogy، superficial analogy، and metaphor) in creating from these attributes. Results show that the student’s goals for source selection were function، form، symbolism، aesthetics، novelty، process، nature، and climate. The most frequent goal was “form.” The results also show that the students used superficial analogy in their designs more than structural analogy، and none used metaphor or conceptual analogy. In conclusion، this high degree of students’ engagement with formal and superficial attributes eventuates that architectural education addresses the right methods of analogy in design.