چکیده:
بررسی عوامل موثر در ارتقاء عملکرد صادراتی شرکتها موضوع مورد بحث بسیاری از مدیران و صاحباننظر حوزه مدیریت است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دیدگاه منبعمحوری به منابع انسانی در عملکرد صادراتی شرکتها با در نظر گرفتن نقش میانجیگری تعهد به صادرات و بر مبنای مطالعهای توصیفی- همبستگی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شاغل در واحد صادراتی برخی شرکتهای فعال در حوزه صادرات است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود به تعداد ۲۴۸ نفر محاسبه و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی متناسب با حجم جامعه بوده که روایی آن به دو روش محتوایی و سازه و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ (۹۰۵/ ۰) تایید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آموس و به روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. بررسی یافتههای تحقیق نشان میدهد رویکرد منبعمحوری به کارکنان بر عملکرد صادراتی از طریق نقش میانجیگر تعهد صادراتی تاثیر غیرمستقیم معنادار و مثبتی دارد.
Affective factors roles on export is an interesting issues. Export is mainly vital for a company. This survey studies effect of resource – based view of human resource on company export performance regarding mediation role of commitment to export and on base of solidarity study. Research population contains staffs in different companies and Sample size using Cochran formula was 248. A 47 questions questionnaire used to collect data for measuring relationship between variables. Its content and construct validity and reliability were confirmed in two ways questionnaire using Cronbach's alpha of 0/905. Data analyzed using structural equation modeling by Amos 21 software. Research findings show that the resource-oriented approach to employees has a significant indirect effect on export performance through the role of mediator of export commitment.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر تلاش شده است تا به بررسی تأثیر دیدگاه منبع محوری به منابع انسانی در عملکرد صادراتی شرکت ها با در نظر گرفتن نقش میانجی گری تعهد به صادرات پرداخته شود.
در عملکرد صادراتی شرکت های بازرگانی تأثیر خواهد داشت ؟ و آیا تعهد صادرات در این رابطه نقش میانجی گری ایفا مینماید؟ ٣- روش تحقیق و داده ها پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است .
نتایج فرضیه های پژوهش در جدول ٧ نشان میدهد در خصوص فرضیه فرعی ١ در رابطه متغیرهای «رویکرد منبع محوری به کارکنان » و «عملکرد صادراتی» نشان میدهد با توجه به ضریب تأثیر مستقیم ٠/١٤٢ در رابطه بین متغیرها و سطح معنی داری ٠/٥١٧ که بیشتر از ٠/٠٥ بوده و همچنین مقدار بحرانی که به میزان ٠/٦٤٨ به دست آمده و کمتر از ١/٩٦ است ، فرض صفر در این رابطه تأیید شده و فرض یک با اطمینان ٩٥% رد میشود؛ بنابراین میتوان بیان کرد رویکرد منبع محوری به کارکنان بر عملکرد صادراتی شرکت های تحت مطالعه تأثیر مستقیم معناداری ندارد.
(1391) "Identify and measure the impact of barriers on the export performance of small and medium enterprises in Tehran "First National Conference on Entrepreneurship and Management of Knowledge Based Business, Mazandaran, Babolsar.
(1391) "Designing a Model for Assessing the Effects of Resource-Based Approach on Export Performance Based on Cost Leadership Strategy in Non Metal Mineral Industry", Journal of Business Management, 12(4): 113-128.
(1994),"Human Resource and Sustained Competitive Advantage, A Resource-Based Prospective ", International Journal of Human Resource Management, Vol 5.