Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت اضافی مصرف کنندگان خیار ارگانیک در شهر ارومیه مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (‎26 صفحه - از 97 تا 122 )

چکیده:

هدف اصلی این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت قیمت اضافی جهت مصرف محصولات سالم از جمله خیار ارگانیک در شهر ارومیه با استفاده از روش ارزش‌گذاری مشروط و مدل لاجیت ترتیبی می­باشد. آمار و داده‌های لازم از راه تکمیل 245 پرسش­نامه­ طراحی شده با مراجعه حضوری به خانوارهای شهر ارومیه در سال 1393 گرد­آوری شد. بر اساس نتایج 43 درصد افراد تمایل دارند که حدود 16 تا 25 درصد مبلغ بیش‌تری صرف خرید میوه و سبزیجات ارگانیک نسبت به محصولات غیرارگانیک نمایند. نتایج نشان دادند که متغیرهای توضیحی سطح تحصیلات، درآمد، اندازه خانوار، وجود افراد با شرایط خاص، متغیر گرایش به خرید محصولات سالم، شاخص آگاهی از خطر مصرف برخی غذاها، شاخص سطح آگاهی از مزایای مصرف محصولات سالم، شاخص تمایل به داشتن زندگی سالم، شاخص خرید سالم میوه و سبزیجات و شاخص سطح آگاهی از مضرات سموم شیمیایی اثری مثبت و معنادار بر تمایل به پرداخت خانوارها برای مصرف محصولات سالم دارند. نداشتن تبلیغات مناسب و عدم وجود برچسب تضمینی مهم‌ترین مشکلات موجود در خرید محصولات سالم از دیدگاه خانوارهای مورد مطالعه می­باشد. با استفاده از افزایش سطح آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به مزایای محصولات سالم می­توان دانش مصرف‌کنندگان را نسبت به ویژگی­های محصولات سالم بالا برد. با توجه به قیمت بالای محصولات سالم، حذف تدریجی یارانه‌های نهاده های شیمیایی و در مقابل پرداخت یارانه برای محصولات سالم می‌تواند برای توسعه مصرف این محصولات مفید واقع شود.

The main objective of this study was to determine the factors affecting on willingness to pay additional price for the consumption of organic products including organic cucumbers in Urmia City using contingent valuation method and ordered logit model. Information were collected from face to face through the completion of 45 questionnaires in 2014 in Urmia city. The result showed that 43 percent of consumers would be willing to pay about a premium between 16 to 25 percent for organic fruits and vegetables.The results showed that the explanatory variables of education level، income، size of household، people with certain conditions، tendency to buy safe products، awareness of the risks of certain foods، awareness of the benefits of healthy products had a significant positive effect on households' willingness to pay for their consumption of organic products.Lack of proper advertising and lack of guaranteed label are the most important problems in buying organic products from the perspective of the households. Increasing awareness of consumers about the benefits of organic products can be raised Consumer knowledge about characteristics of safe products. Due to the high price of organic products، gradual elimination subsidies for chemical inputs and subsidizing organic products could be useful for the development of the consumption of these products.

خلاصه ماشینی:

"هم چنین ، متغیرهای Inc،Fn ،Edu ،Tendency ،Sp ،Risk ،Buy ،Health ،Pc و Awar نیز به ترتیب درآمد ماهیانه ، اندازه خانوار، سطح تحصیلات افراد پاسخگو که به صورت تعداد سالهای تحصیل میباشد، تمایل یا عدم تمایل به خرید محصولاتی که در تولیدشان از سموم و کودهای شیمیایی کمی استفاده میشود (١=بله ، ٠=خیر)، وجود افراد با شرایط خاص در خانوار که شامل کودکان زیر ده سال، سالمندان و افراد با بیماری های خاص میباشند (١=بله ، ٠=خیر)، شاخص آگاهی از خطر مصرف برخی غذاها شامل نمک ، قندها، کلسترول و چربی که به صورت ١(به هیچ وجه ) تا ٥(خیلی زیاد) کدگذاری شده است ، شاخص خرید سالم میوه و سبزیجات که شامل نه گویه می باشد ( از جمله داشتن سلامت ظاهری، تازگی محصول، درشت نبودن و ... نتایج مطالعه نشان دادند که متغیرهای توضیحی سطح تحصیلات، درآمد، اندازه خانوار، وجود افراد با شرایط خاص، متغیر گرایش به خرید محصولات سالم ، شاخص آگاهی از خطر مصرف برخی غذاها، شاخص سطح آگاهی از مزایای مصرف محصولات سالم ، شاخص تمایل به داشتن زندگی سالم ، شاخص خرید سالم میوه و سبزیجات، شاخص سطح آگاهی از زیانهای سموم شیمیایی در سطوح احتمال زیر ده درصد معنیدار و دارای ضریب مثبت میباشند، یعنی با افزایش این متغیرها، تمایل به پرداخت مبلغ اضافی برای مصرف میوه و سبزیجات عاری از سموم و کودهای شیمیایی نیز افرایش پیدا میکند."

کلیدواژه ها:

تمایل به پرداخت ، ارزش‌گذاری مشروط ، محصولات ارگانیک ، لاجیت ترتیبی ، ارومیه

logit model ، Urmia City ، Organic products ، Ordered ، Willingness to pay ، Contingent valuation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.