چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های فراشناختی به دانشجو-معلم دانشگاه فرهنگیان، بر مهارت های فراشناختی آنهاست.
روش: روش این پژوهش شبه آزمایشی با طرح دوگروهی پیش آزمون-پس آزمون بود. مهارت های فراشناختی با استفاده از پرسشنامه ی خودارزیابی مهارت های فراشناختی با 70 گزاره و 94/0=ɑ ارزیابی شد. هر یک از دو گروه آزمایش و گواه شامل 12 دانشجوی نیم سال پنجم دانشگاه بودند. نخست دو گروه به وسیله ی پرسشنامه ارزیابی شدند و پس از هشت جلسه آموزش مهارت های فراشناختی به گروه آزمایش ، مجددا« هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها: آموزش مهارت های فراشناختی به گروه آزمایش، مهارت های فراشناختی آنها را نسبت به گروه گواه بهبود بخشید و آموزش اثری معادل 360/0=ƞ2 ایجاد کرد. این تغییرات در سطح 01/0 معنا دار بود. در پی بررسی کلی تغییرات مهارت های فراشناختی ، به تغییرات هر یک از مولفه های سه گانه پرداخته شد.
آموزش، دانش شناختی گروه آزمایش را در مقایسه با گروه گواه بهبود بخشید و اثری معادل 327/0=ƞ2 ایجاد کرد که در سطح 01/0 معنا دار بود.تنظیم شناختی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه نیز بر اثر آموزش مهارتهای فراشناختی بهبود یافت که با تاثیری معادل 296/0=ƞ2 در سطح 01/0 معنا دار بود.
هر چند میانگین نمرات باورهای شناختی گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بود، نتایج آموزش مهارت های فراشناختی به دانشجویان نشان داد که تاثیر این آموزش ها بر باورهای شناختی معنا دار نبوده است.
نتیجه گیری: یافته ها نشان دادند که آموزش مهارت های فراشناختی به بهبود مهارت های فراشناختی می انجامد و به ویژه بر دانش شناختی و تنظیم شناختی تاثیر می گذارد.
خلاصه ماشینی:
"سوم: بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر بهبود تنظیم شناختی دانشجو-معلم جدول 5- آمارههای توصیفی تغییرات تنظیم شناختی دو گروه آزمایش و گواه گروه فراوانی حداقل حداکثر میانگین انحراف استاندارد واریانس کجی کشیدگی آزمایش تنظیم1 12 3 4 46/3 303/0 092/0 121/0 420/0- تنظیم2 12 4 5 10/4 326/0 106/0 198/0 332/1- گواه تنظیم1 12 3 4 51/3 428/0 183/0 766/0- 564/0- تنظیم2 12 2 4 66/3 518/0 268/0 994/0- 882/0 نتایج جدول توصیفی 5 نشان میدهد که میانگین نمرات گروه آزمایش در تنظیم شناختی در پی اجرای برنامهی آموزشی از 46/3 به 10/4 افزایش یافت ؛ در حالی که تنظیم شناختی گروه گواه در پیشآزمون 51/3 بود و در پسآزمون 66/3 شد.
چهارم: بررسی تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر بهبود باورهای شناختی دانشجو-معلم جدول 7- آمارههای توصیفی تغییرات باورهای شناختی دو گروه آزمایش و گواه گروه فراوانی حداقل حداکثر میانگین انحراف استاندارد واریانس کجی کشیدگی آزمایش باور1 12 3 4 92/3 391/0 153/0 620/1- 918/2 باور2 12 3 5 31/4 445/0 198/0 210/2- 850/5 گواه باور1 12 3 5 16/4 326/0 106/0 809/0- 134/0 باور2 12 3 5 27/4 538/0 290/0 398/1- 548/1 نتایج جدول توصیفی 7 نشان میدهد که در پی اجرای برنامهی آموزشی، میانگین نمرات گروه آزمایش در باورهای شناختی از 92/3 به 31/4 افزایش یافت ؛ در حالی که باورهای شناختی گروه گواه در پیشآزمون 16/4 بود و در پسآزمون به 27/4 رسید."