چکیده:
هدف: در این مقاله به اهمیت طبقهبندی در فضای مجازی پرداخته میشود و اینکه با توجه به انفجار اطلاعات نه تنها ارزش طبقهبندی (علم اطلاعات و دانششناسی) از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است.روش: در این مقاله، از روش سندی یا کتابخانهای استفاده شده و با تکیه بر کتاب «بسترهای اطلاعات دیجیتال» اثر لوک تردینیک (1395) رویکردی تحلیلی نسبت به موضوع طبقهبندی اتخاذ گردیده است. یافتهها: طبقهبندی با معرفتشناسی همزاد و همسایه است و برای ایجاد معرفت ناگزیر از طبقهبندی و مقولهبندی هستیم. در دنیای جدید بهخاطر تغییر رویکرد انسانها به علم و دانش، طبقهبندی هم مسیر دیگری پیدا کرده است. در گذشته نهچندان دور در غرب، با توجه به رویکردی که دیویی نسبت به کتابداری و کتابدار اتخاذ کرده بود که طبعا کتابدار بایستی دروازهبان دانش و پاسدار ارزشهای اومانیستی باشد و نیز به لحاظ اینکه وی از نظر اقتصادی زنان را برای تصدی این حرفه مناسبتر تشخیص داده بود، لذا این سنتها همچنان باقی مانده و بر رشته کتابداری سنگینی میکند. اما از آنجا که دنیای امروز رویکردش در خدمات کتابداری از سازمانمحوری به مردم محوری و از لحاظ زبانشناختی از دلالتهای تناظری یکبهیک به ربط شبکهای سوق پیدا کرده است، میطلبد که کتابداری و علم اطلاعات و دانششناسی هم با رویکردی جدید به بازبینی هویت خود بپردازد و برای خدمتهای جدید در دنیای دیجیتال آماده شود و نه تنها فارغ از نگاه عالمانه روز نباشد بلکه همچون سایر رشتهها و با نگاهی کیفی به خدمت مشغول باشد. در گذشته اسلامی هم وضعیت به گونهای بوده است که کتابدار نه تنها به بانوان اختصاص نداشته است بلکه کسانی کتابدار بودهاند که خود دانشمند و یا دانشدوست واقعی بودهند که دیگران از خدمات مشاوره ای علمی آنها برخوردار میشدهاند. اصالت/ارزش: ارزش این مقاله در رسیدن استدلالی به این پیشنهاد است که باید کتابداری و یا علم اطلاعات و دانش شناسی امروز با تغییر رویکرد در تنظیم برنامه درسی به گونهای بکوشد تا جوابگوی نیازهای روزافزون جامعه باشد.
خلاصه ماشینی:
"طبقه بندی در فضای مجازی (با تأکید بر نظرات تردینیک ) غلامرضا فدائی چکیده هدف :در این مقاله به اهمیـت طبقـه بنـدی در فضـای مجـازی پرداختـه مـی شـودو اینکـه بـا توجـه بـه انفجـار اطلاعات نه تنها ارزش طبقه بندی (علم اطلاعات و دانش شناسی) از بین نرفته بلکه بیشتر هم شده است .
در گذشتۀ نه چندان دور در غرب ، با توجه به رویکردی کـه دیـویی نسـبت بـه کتابـداریو کتابـدار اتخـاذ کرده بود که طبعا کتابدار بایستی دروازه بان دانش و پاسدار ارزش های اومانیستی باشدو نیز بـه لحـاظ اینکـه وی از نظـر اقتصادی زنان را برای تصدی این حرفه مناسب تر تشخیص داده بود، لذا این سـنت هـا همچنـان بـاقی مانـده و بـر رشـتۀ کتابداری سنگینی میکند.
اما از آنجا که دنیای امروز رویکردش در خـدمات کتابـداری از سـازمان محـوری بـه مـردم محوریو از لحاظ زبانشناختی از دلالت های تناظرییک به یک به ربط شبکه ای سوق پیدا کرده اسـت ، مـی طلبـد کـه کتابداریو علم اطلاعات و دانش شناسی هم با رویکردی جدید به بازبینی هویـت خـود بپـردازدو بـرای خـدمت هـای جدید در دنیای دیجیتال آماده شودو نه تنها فارغ از نگاه عالمانۀ روز نباشـد بلکـه همچـون سـایر رشـته هـاو بـا نگـاهی کیفی به خدمت مشغول باشد.
آیا در دنیای دیجیتال گفتمان غالب از بین رفته است ؟ آنچه تردینیک به اختصار میپرسد این است که آیا در فضای مجـازی گفتمـان غالـب از بـین رفتـه است و همانند زمانی که اومانیسم مورد توجه بودو کسی کمتـر حـق داشـت بـه آن اعتـراض کنـد اینک هم همان محدودیت وجود دارد؟ به نظر میرسد در وضعیت فعلی اگر چـه بـه نظـر مـی رسـد همه آزادندو شعار آزادی یکتا شعار روز شده است اما در عمـل گفتمـان غالـب در دسـت کسـانی است که فناوری در اختیار آنان است ،و کسانی فناوری در خدمتشان هست که از ثـروت و مکنتـی برخوردارند."