چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش تعیین رابطه سبکهای فرزندپروری والدین و گرایش به مطالعه در نوجوانان دبیرستانهای شهر تهران است.روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعه پژوهش دانشآموزان مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای در سه مرحله استفاده شد و در مرحله آخر نمونهگیری، 200 نفر از دانشآموزان دختر و پسر و والدین آنها به پرسشنامههای میزان گرایش به مطالعه و سبکهای فرزندپروری بامریند شامل سه بخش سبک سهلگیرانه، مقتدرانه، و مستبدانه پاسخ دادند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که سبکهای فرزندپروری و روشهای تربیتی والدین در گرایش به مطالعه در نوجوانان نقش دارند و رابطه معنیداری بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و گرایش به مطالعه وجود دارد. همچنین رابطه مثبت معنیداری بین تحصیلات عالی والدین و سطح اقتصادی آنها با سبک فرزندپروری مقتدرانه مشاهده شد. اصالت/ارزش: از آنجایی که خانواده و الگوی تربیتی آن نقش مهمی در شکلگیری عادات و رفتارهای فرزندان دارد، به نظر میرسد تحول در شیوههای فرزندپروری بتواند بهعنوان یکی از عوامل افزایش سرانه مطالعه مطرح شود.
خلاصه ماشینی:
"ضــریب همبســتگی اســپیرمن بــین تحصــیلات و ســبک هــای فرزنــدپروری مســتبدانه و مقتدرانــه به ترتیب برابر ٠/١٨٢-و ٠/٢٨٩بوده و در سطح ٠٠٥>P معنیدار اسـت ، لـذا بـرای ایـن ویژگـی جمعیت شناختی فرض صفر ردو فرض پژوهش مبنی بـر وجـود رابطـه بـین تحصـیلات والـدین و سبک های فرزنـدپروری مسـتبدانه و مقتدرانـه پذیرفتـه مـی شـود.
بر اساس سایر داده های جـدول ٥ضـریب همبسـتگی اسـپیرمن بـین سـطح اقتصـادی و سـبک هـای فرزندپروری مستبدانه و مقتدرانـه بـه ترتیـب برابـر ٠/١٩١-و ٠/١٧٧بـوده و در سـطح ٠٠٥>Pvalue معنیدار است ، لذا برای این ویژگـی جمعیـت شـناختی فـرض صـفر ردو فـرض پـژوهش مبنـی بـر وجود رابطه بین سطح اقتصـادی والـدین و سـبک هـای فرزنـدپروری مسـتبدانه و مقتدرانـه پذیرفتـه میشود.
تحلیـل داده هـا نشـان داد کـه از بین سبک های فرزندپروری، سبک هـای سـهل گیرانـه و مسـتبدانه بـا متغیـر گـرایش بـه مطالعـه دارای همبستگی در جهت پیش بینی شده نبودند، بـدین معنـی کـه بـین سـبک هـای فرزنـدپروری سهل گیرانه و مستبدانه با متغیر گـرایش بـه مطالعـه رابطـۀ معنـی داری وجـود نـدارد؛ بـا ایـن حـال همبستگی بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و متغیر گرایش بـه مطالعـه در جهـت پـیش بینـی شـده وجود داشت و از نظر آماری رابطه معنیدارو مثبت بود.
با توجه به یافته های پژوهش ، از بـین ویژگـی هـای جمعیـت شـناختی والـدین ، بررسـی همبسـتگی تحصیلات والـدین بـا سـبک هـای فرزنـدپروری نشـان داد کـه بـین تحصـیلات والـدین و سـبک مستبدانه رابطۀ معکـوس و معنـی دارو بـین تحصـیلات والـدین و سـبک مقتدرانـه رابطـۀ مثبـت و معنیدار وجود دارد؛ بدین معنی که هر چه والدین دارای تحصیلات عالی باشند کمتـر بـه سـبک فرزندپروری مستبدانه روی میآورندو بیشتر دارای سبک فرزندپروری مقتدرانه هسـتند؛ اگرچـه تحقیقات اندکی این فرضیه را تأیید نموده اند."