چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضع موجود جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانششناسی از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود. روایی (ساختار عاملی) پرسشنامه جایگاه اجتماعی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 بهدست آمد. جامعه پژوهش حاضر کتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز بودند که 250 نفر را شامل گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون دوجملهای، آزمونهای من- ویتنی و کروسکال- والیس) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که از نظرکتابداران شاغل در کتابخانههای شهر اهواز جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانششناسی به شش عامل خصوصیات فردی، تخصصگرایی رشته، اقتصاد شغلی، استانداردهای حرفهای، مهارتآموزی و نیاز اجتماعی به رشته بستگی دارد و دو عامل تخصصگرایی رشته و نیاز اجتماعی به رشته از بقیه عوامل موثرتر هستند. دیگر نتایج پژوهش بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دیدگاه کتابداران از لحاظ میزان تحصیلات، سمت شغلی، نوع کتابخانه، و سابقه کار نسبت به عوامل تاثیرگذار بر جایگاه اجتماعی وجود دارد در حالی که از لحاظ حوزه کاری (مثل بخش فهرستنویسی، مرجع، امانت و ...) و نوع استخدام تفاوت معناداری به اثبات نرسید.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشان دادن اهمیت دو عامل «تخصصگرایی در رشته» و «نیاز اجتماعی به رشته» در افزایش یا کاهش جایگاه اجتماعی رشته علم اطلاعات و دانششناسی است و اینکه هر تقویت یا نقصانی در این دو عامل، احتمالا باعث ارتقاء یا تنزل جایگاه اجتماعی این رشته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"پرسش های پژوهش U جایگاه اجتماعی رشتۀ علم اطلاعـات و دانـش شناسـی از لحـاظ عوامـل خصوصـیات فردی، تخصص گرایی رشته ، اقتصاد شغلی، استانداردهای حرفـه ای، مهـارت آمـوزی ، و نیاز اجتماعی به رشته چگونه است ؟ V کدام عوامل اثر بیشتری روی جایگاه اجتماعی رشتۀ علـم اطلاعـات و دانـش شناسـی دارد؟ W آیا تفاوت معناداری بین دیدگاه کتابداران با ویژگـیهـای جمعیـت شـناختی متفـاوت (مدرک تحصیلی، حوزة کاری کتابدار، سـمت کتابـدار، نـوع کتابخانـۀ محـل کـار، نوع استخدام ،و سابقۀ خـدمت ) نسـبت بـه جایگـاه اجتمـاعی رشـتۀ علـم اطلاعـات و دانش شناسی وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نـوع کـاربردی اسـت .
پرسش آخر پژوهش در این باره است که آیا تفـاوت معنـاداری بـین دیـدگاه کتابـداران بـا ویژگیهای جمعیت شناختی متفاوت (مدرک تحصـیلی، حـوزة کـاری کتابـدار، سـمت کتابـدار، نوع کتابخانۀ محل کـار، نـوع اسـتخدام ،و سـابقۀ خـدمت ) دربـارة جایگـاه اجتمـاعی رشـتۀ علـم اطلاعــات و دانــش شناســیوجــود دارد؟ بــرای آزمــایش ایــن امــر از آزمــون هــای ناپارامتریــک کروسکال والیس و مان ویتنی استفاده شد: (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در جدول ٤مشاهده می شود، همۀ عوامـل بـه جـز عامـل فـردی دارای سـطح معنیداری بالاتر از ٠/٠٥ هستند، پس می توان نتیجه گرفـت کـه تفـاوت معنـیداری بـین دیـدگاه کتابــداران بــا میــزان تحصــیلات متفــاوت از لحــاظ ایــن عوامــل وجــود نــدارد."