چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای ظاهری، ساختاری و محتوایی وبسایتهای نشریات علمی - پژوهشی ایران است.
روش: این پژوهش به روش ارزیابانه (روش ایجاد راهحل برای تصمیمگیری است. تصمیمگیری درباره اینکه از بین چند روش کدام روش مناسبتر است.) و با رویکرد وبسنجی با استفاده از ابزار سیاهه وارسی محقق ساخته ( با 94 مولفه ) 858 وبسایت نشریه علمی – پژوهشی را موردمطالعه قرار داده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد سه مولفه «استفاده از رنگ روشن برای پسزمینه»، «وضوح عناصر دیداری و شنیداری» و «قلم مناسب» از مولفههای با درصد بالا در بین ویژگیهای ظاهری، سه مولفه «ذکر شماره، دوره و سال»، « پیوند به قسمتهای مختلف سایت»، «نشانی پستی»، «نشانی الکترونیکی نشریه» از مولفههای با درصد بالا در بین ویژگیهای ساختاری و سه مولفه، « تکرار عنوان در تمامی صفحات»، «دریافت متن کامل مقاله» و « تکرار مشخصات جاری مجله در تمامی صفحات» از مولفههای با درصد بالا در بین ویژگیهای محتوایی وبسایتهای نشریات بودند. مقایسه ویژگیهای سهگانه بررسیشده در وبسایت نشریات نشان داد که ویژگیهای ساختاری با درصد ۸۳/۳ درصد در رتبه اول، ویژگیهای محتوایی با ۷۸/۷ درصد در رتبه دوم و ویژگیهای ظاهری با ۵۴/۴ درصد در رتبه سوم قرار گرفت. مقایسه این سه ویژگی در بین نشریات حوزههای ششگانه نشان داد که وبسایت نشریات هنر و معماری با ۸۲/۶ درصد در رتبه اول، منابع طبیعی با ۷۳/۴ در رتبه دوم و علوم انسانی با ۷۱/۶ در رتبه سوم و علوم پایه با ۶۷/۱ در رتبه آخر قرار گرفت.
نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که وبسایتهای نشریات ازنظر ویژگیهای ظاهری نیاز به کار بیشتری دارند. عدم توجه به مولفههای «امکان جستجو در موتورهای جستجوی عمومی از وبسایت نشریه»، و مولفههای تعامل با کاربران و اعمال نظرات آنها در سیاستگذاری و مولفههای مربوط به جلب اعتماد مخاطبان نسبت به اعتبار نشریه از ضعفهای عمده وبسایت نشریات در مولفه ساختاری بودند. در ویژگیهای محتوایی نیز، عدم توجه به مولفههایی چون ارائه عنوان، اسامی پدیدآورندگان، چکیده مقالات به زبانهای زنده دنیا باعث شده است نشریات علمی– پژوهشی نتوانند در پایگاههای معتبر مقالات نمایه شوند.
خلاصه ماشینی:
"به منظور پاسخگویی به این پرسـش ١٥ مؤلفـه مربـوط به ویژگیهای ظاهری بررسی شد: (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به داده های جدول ١، مؤلفه های ویژگی ظاهری نشـان داد بـالاترین درصـد مربـوط به استفاده از «قلم مناسـب (خوانـایی )»اسـت کـه در طراحـی ٩٩/٤ درصـد ازوب سـایت هـا بکـار گرفته شده بود.
پرسش سوم به این می پردازد که وب سـایت هـای نشـریات علمـی ـ پژوهشـی ایـران از نظـر ویژگیهای محتوایی درچه وضعیتی هستند؟به منظور پاسـخگویی بـه پرسـش سـوم ٣٣مؤلفـه در زمینۀ وضعیت ویژگیهای محتوایی وب سایت های نشریات علمی ـ پژوهشی بررسی شـدو نتـایج در جدول ٣ارائه شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به داده های جدول بالا، مؤلفـه «تکـرار عنـوان مقالـه در تمـامی صـفحات » در ٩٧/٤ درصد از وب سایت ها موجود بودو توانسته بالاترین رتبـه را بـه خـود اختصـاص دهـدو کمتـرین میزان نیز به مؤلفه «عنوان مقالـه بـه عربـی » تعلـق داشـت کـه بـا ٣/٧درصـد ازوب سـایت وجـود داشت .
درحالی که این مؤلفه یکی از مؤلفه های مهم در معرفی تحقیقات حوزه علوم انسانی به کشورهای همسایه و عرب زبان است پیشنهادها با توجه به یافته های پژوهش حاضر، پیشنهادهای زیر ارائه می شود: با توجه به این که امروزه زبان انگلیسی، در کارهای علمی ـ پژوهشـی جایگـاه خـاص خود را دارد، نتایج ایـن پـژوهش نشـان داد کمتـر از نیمـی از طراحـان وب سـایت هـا مبادرت به طراحی وب سایت به زبان انگلیسی کـرده انـد."