چکیده:
مقدمه: امروزه، قابلیت استفاده سریع و به موقع از اطلاعات و دانش فناورانه، نه تنها یک چالش بزرگ برای سازمآنها است بلکه نخستین اولویتی است که برای سازمانها ایجاد مزیت میکند. هوشمندی فناوری فرآیندی است که با جمعآوری و تحلیل اطلاعات و دانش فناورانه، آگاهی لازم را برای اخذ تصمیمات در حوزه فناوری فراهم آورده و به کسب مزیت رقابتی در بنگاه کمک میکند. روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی -علی و جامعه آماری آن کلیه شرکتهای ایرانی در دومین نمایشگاه ایران فارما در تهران در سال 1395 است (193 شرکت). پرسشنامه این تحقیق در میان همه شرکتکنندگان ایرانی نمایشگاه توزیع و از میان پرسشنامههای توزیع شده، تعداد 98 پرسشنامه صحیح دریافت شد. روایی محتوایی پرسشنامه به تأیید متخصصین رسید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها ابتدا از نرمافزار SPSS و سپس برای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی از نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. یافتهها:بر اساس نتایج این تحقیق، هوشمندی فناوری، تأثیری مثبت (0/774=β) و معنیدار (1/96< 18/742T=رT برمزیت رقابتی در شرکتهای دارویی داشت. این نتایج علاوه بر تأیید مدل، نشان میدهد که متغیر هوشمندی فناوری با ضریب اثر 0/774، توانسته است 59/8 درصد از کل تغییرات متغیر مزیت رقابتی را در این شرکتها تبیین نماید. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان گفت با بهرهگیری از هوشمندی فناوری و همچنین تأثیر مثبت و معنادار آن بر مزیت رقابتی، میتوان شاهد کسب، بهبود و ارتقای مزیت رقابتی در سازمان بود.
خلاصه ماشینی:
این نتایج علاوه بر تأیید مدل، نشان میدهد که متغیر هوشمندی فناوری با ضریب اثر 774/0، توانسته است 8/59 درصد از کل تغییرات متغیر مزیت رقابتی را در این شرکتها تبیین نماید.
هوشمندی فناوری، رقابتپذیری، مزیت رقابتی، مدلسازی معادلات ساختاری مقدمه امروزه بنگاهها در حال تجربه محیطی ناپایدار و پیچیده هستند که به سبب جهانیشدن، پیشرفت سریع فناوری، تغییرات اجتماعی و اقتصادی و همچنین کوتاه شدن چرخه عمر محصولات بهطور فزایندهای رقابتی بوده و منجر به رقابتپذیری میان بنگاهها شده است[1].
از اینرو در این تحقیق ضمن شناسایی شاخصهای هوشمندی فناوری، از آن به عنوان عاملی مؤثر بر مزیت رقابتی در شرکتهای دارویی یاد شده است.
برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، برای مشخص شدن نوع و شدت رابطه میان هوشمندی فناوری و مزیت رقابتی از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.
برای مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی و تحلیل تأثیر هوشمندی فناوری بر مزیت رقابتی در بنگاه نیز از نرمافزار Smart-PLS استفاده شد.
مقدار این شاخص برای جفت متغیرهای هوشمندی فناوری و مزیت رقابتی برابر با 843/0 بود که نشان از تأیید روایی واگرا است.
این نتایج علاوه بر تأیید مدل، نشان میدهد که متغیر هوشمندی فناوری با ضریب اثر مستقیم 774/0، توانسته است 8/59 درصد از کل تغییرات متغیر مزیت رقابتی را تبیین نماید.
International Journal of Technology Management, 1995; 10(1): 79-104.
International Journal of Technology Management, 1995; 10(1): 79-104.
Competitiveness Review: An International Business Journal, 2008; 18(4): 333-50.