چکیده:
خدای تعالی در نظر گرفتن طبیعت و تفاو تهای جسمی - روحی زن و مرد و لحاظ نمودن مصالح جامعه احکام و مقرراتی را تعیین نموده که همگی در جهت کسب کمالات و فضایل الهی و سعادت نهایی انسان ها می باشند. به علاوه احکام و دستورات ویژ های در خصوص حفظ و حمایت از حقوق و مصالح زنان وضع نموده است. همچنان که تدوین قوانین و لوایح قضایی و دیگر قوانین اجرایی ج.ا.ا همگی در راستای تحقق این اهداف منظور گردیده است. در این میان یکی از حقوق مهم مالی زنان، حق دریافت نفقه می باشد که به عنوان تکلیفی یک طرفه بر عهده پدران و شوهران می باشد. مقاله حاضر که با هدف تبیین و بررسی
مفهوم، فلسفه، ماهیت، اسباب، مقدار و میزان نفقه، دلایل وجوب، شرایط سقوط و احکام نفقه ضمانت های اجرایی (حقوقی - کیفری) از منظر فقه اس الم و قوانین ایران و مقایسه آن با جایگاه نفقه و آثار حذف آن در کنوانسیون رفع تبعیض از زنان به نگارش درآمد، درصدد تاکید بر امتیازات حقوق اسلامی در زمینه حقوق زنان می باشد. امید که این اندک مرتفع کننده نیازهای فرهنگی، فقهی و حقوقی خوانندگان محترم گردد.
خلاصه ماشینی:
"مقاله حاضـر که با هدف تبیین و بررسـی مفهـوم ، فلسـفه ، ماهیت ، اسـباب ، مقـدار و میزان نفقه ، دلایل وجوب ، شـرایط سـقوط و احـکام نفقـه ضمانت هـای اجرایـی (حقوقی - کیفـری ) از منظر فقه اسـلام و قوانین ایـران و مقایسـه آن بـا جایـگاه نفقـه و آثـار حـذف آن در کنوانسـیون رفـع تبعیض از زنـان بـه نـگارش درآمد، درصـدد تأکید بـر امتیازات حقـوق اسـلامی در زمینه حقوق زنـان می باشـد.
آثار سقوط حق نفقه ١٠-١ عدم مسئولیت مردان عـدم مسـئولیت مـردان در پرداخـت نفقـه زن و فرزنـدان نـه تنها به صـلاح زن و فرزنـدان نمی باشـد؛ بلکـه موجب سـقوط بنیـان خانـواده می گـردد؛ چراکـه در چنین وضعیتـی نـه تنهـا هیـچ التـزام قانونـی مبنـی بـر تکلیف مـردان بـه تأمین نفقـه وجود نـدارد، بلکـه بـا دسـتاویز قـرار دادن اینکـه زنان نیـز ملزم بـه تأمین مخـارج زندگی و نفقه خود و فرزندان مشـترک می باشـند، عملا هیچگونه احسـاس مسـئولیتی نمی کنند؛ لـذا شایسـته بـود تدوین کننـدگان قوانین و اسـناد بین المللـی به ویژه کنوانسـیون رفع تبعیـض از زنـان بـه جـای اینکه اجبار عرفـی و الزامات قانونـی را از مـردان بردارند و عمـلا راه فـرار از بـار مسـئولیت را برای مـردان بی تعهد هموار سـازند، درصـدد ارائه راهکارهـای اجرایـی برای تشـویق یا تحکیم الزامات قانونی باشـند تـا حتی الامکان از فشـار مالـی و تضییع حقـوق زنان کاسـته گردد.
حـال تصـور کنیـد در چنیـن خانـواده ای وضعیـت کـودکان چگونـه اسـت ؟ در حالی کـه طبـق فقـه اسـلامی و قوانیـن ایران نـه تنها از حیـث تکالیـف مالی بیـن زن و مرد هیـچ تسـاوی وجود نـدارد؛ بلکـه تأمین مخـارج زندگی و نفقـه زن و فرزنـدان صرفا بـر دوش مـردان می باشـد تـا زنـان بـا آرامـش و امنیـت خاطـر بـه تربیـت و پرورش پرداختـه پاسـخگوی نیازهـای کـودکان باشـند."