چکیده:
هدف تحقیق حاضر تعیین منابع اعتمادبهنفس ورزشی در ورزشکاران نخبه رشته ورزشی پرورشاندام و ارتباط این منابع با تصویر بدنی است. شرکتکنندگان این تحقیق را 35 نفر از ورزشکاران شرکتکننده در مسابقات انتخابی تیم ملی پرورشاندام تشکیل میدادند. ابزار مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه منابع اعتمادبهنفس ورزشی و پرسشنامه خودتوصیفی بدنی بود. روشهای آماری مورد استفاده شامل آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تکمتغیره با سطح معناداری 05/ 0 بود. نتایج نشان داد که نمایش توانایی (787/ 0=SD و 451/ 6=M) مهمترین منبع اعتمادبهنفس ورزشی در ورزشکاران نخبه رشته پرورشاندام است. همچنین نتایج نشان داد که ورزشکاران رشته پرورشاندام به لحاظ تصویر بدنی درک مثبتی از خود دارند (001/ 0>P و 94/ 31 = (82/ 16)t). در مورد همبستگی منابع اعتمادبهنفس ورزشی و تصویر بدنی نتایج حاکی از این بود که بین همه منابع اعتمادبهنفس ورزشی بهجز تجارب مشاهدهای و سبک رهبری مربی با تصویر بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بالاترین میزان همبستگی متعلق به نمایش توانایی با تصویر بدنی است (5920 =P<0/001 >R). همچنین نتایج نشان داد که تصویر بدنی این ورزشکاران پیشبینیکننده اعتمادبهنفس ورزشی آنهاست B=0/520، T=3/497، P<0/001) یافته های این تحقیق از مدل اعتمادبه نفس ورزشی ویلی حمایت می کند.
خلاصه ماشینی:
دانشيار دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه الزهرا، تهران، ايران چكيده هدف تحقيق حاضر تعيين منابع اعتمادبه نفس ورزشي در ورزشكاران نخبة رشتة ورزشي پرورش اندام و ارتباط اين منـابعبا تصوير بدني است.
دولت آبادي و همكاران (1386) در بررسي منابع پيش Wilson Source of sport confidence questionnaire (SSCQ) Machida Antonio Pineda بيني كنندة اعتمادبه نفس ورزشي در سطح عملكرد دختران ژيمناست، گزارش كردند كه منبعموقعيت مطلوب در هر سه مقطع ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان پيش بيني كنندة سطح عملكرد دخترانژيمناستيك بود.
عبدالعلي زاده و همكاران (1388) نيز در بررسي منابع اعتمادبه نفس ورزشي واليباليست هاي جوان مشاهده كردند واليباليست هاي نخبة جوان به منظور افزايش اعتمادبهنفس خود بيشتر بر منابع دروني مانند آمادگي بدني تكيه داشتند (8).
سطح معناداري همة آزمونها 05/0 يافته هاي تحقيق نتايج نشان مي دهد كه مهم ترين منبع اعتمادبه نفس ورزشي در ورزشكاران رشتة پرورش اندام نمايش توانايي ها (787/0=SD و 451/6 = M) است و پس از آن بهترتيب آمادگي ذهني و بدني (644/0= SD و 448/6=M)، خودادراكي (725/0=SD و 405/6=M)، تجارب مشاهده اي (081/1= SDو 229/6= M)، آرامش محيطي (011/1= SD و 188/6= M)، سبك رهبري مربي (290/1= SD و 149/6= M) و حمايت اجتماعي (202/1= SD و 921/5= M) داراي اولويتاند.
هدف تحقيق حاضر تعيين منابع اعتمادبه نفس ورزشي در ورزشكاران پرورش اندام نخبه و ارتباط آنها با تصوير بدني اين افراد بود.
همچنين نتايج نشان داد كه علاوهبر نمايش توانمندي، آمادگي ذهني - بدني و تسلط بر مهارت از مهمترين منابع اعتمادبه نفس ورزشي ورزشكاران نخبة پرورش اندام محسوب مي شود.