چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر حافظه کاری در کودکان با اختلالات شنوایی بود. بدین منظور 24 دانشآموز ناشنوای 9 تا 12 ساله کرمانشاه انتخاب شده و بهطور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون حافظه کاری با استفاده از نرمافزار حافظه وکسلر بود. گروه تجربی، یک برنامه آموزشی ادراکی- حرکتی (مانند تمرینات تعادل ایستا و پویا، پرتاب و دریافت توپ و ...) را به مدت هشت هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند و در نهایت پسآزمون از هر دو گروه بهعمل آمد. با در نظر گرفتن سطح معناداری 01/ 0 و توزیع طبیعی دادهها، از آزمون واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظه کاری تحت تاثیر تمرینات ادراکی حرکتی قرار میگیرد (05/ 0 P). کودکان ناشنوا در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل از نظر شمارش رو به جلو ارقام و فراخنای حافظه دیداری عملکرد معنادار بهتری نشان دادند (005/ 0 P)، اما در تکرار معکوس ارقام تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد (005/ 0 P). بر اساس یافته های حاضر تمرینات ادراکی - حرکتی می تواند سبب بهبود حافظه کاری در کودکان ناشنوا شود.
خلاصه ماشینی:
كارشناس ارشد رفتار حركتي، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه رازي، كرمانشاه، ايران چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسي تأثير تمرينات ادراكي- حركتي بر حافظة كاري در كودكان با اختلالات شنوايي بود.
براساس يافته هاي حاضر تمرينات ادراكي – حركتي ميتواند سبب بهبود حافظة كاري در كودكان ناشنوا شود.
درصورتيكه اين حافظه تقويت نشود و دانش آموزان آموزش هاي لازم را براي تقويت آن دريافت نكنند، ممكن است مشكلات حافظة كاري بيشتر شده و زندگي تحصيلي و اجتماعي آنان دچار مشكل شود.
هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير هشت هفته تمرينات ادراكي حركتي بر حافظة كاري كودكان ناشنوا بود.
نتايج پژوهش حاكي از آن است كه تمرينات ادراكي- حركتي توانسته اثر مثبتي روي حافظة كاري كودكان ناشنوا داشته باشد.
نتايج اين پژوهش بهبود حافظة كاري را پس از انجام هشت هفته تمرينات ادراكي- حركتي نشان مي دهد.
The Effectiveness of Using Perceptual-Motor Practices onBehavioral Disorder among Five to Eight Year Old Children with Attention Deficit Hyper Activity Disorder.
The effect of perceptual-motor training on behavior disorders in children five to eight years, attention deficit hyperactivity disorder.
Deaf childrens use of phonological coding: Evidence from reading, spelling and working memory.
"Working memory training in deaf children with cochlear implants.
"Working memory training for children with cochlear implants: A pilot study.
Effects of aerobic exercise training, age, and physical ftness on memory-search performance of Psychol Aging.
Deaf children's non-verbal working memory is impacted by their language experience.
"Measures of working memory span and verbal rehearsal speed in deaf children after cochlear implantation.