چکیده:
هدف از تحقیق حاضر مقایسه الگوهای مشاهدهای در یادگیری تکلیف حرکتی دریافت توپ والیبال و تکلیف شناختی- حرکتی تردستی با سه توپ بود. آزمودنیها 80 نفر از دانشجویان دختر 25-19 ساله بودند. در هر تکلیف 40 آزمودنی شرکت داشت. شرکتکنندهها به چهار گروه مشاهده الگوی مبتدی، ماهر، ترکیبی و گروه فعالیت بدنی تقسیم شدند. همه گروههای مشاهده از طریق فیلم ویدئویی الگوی مخصوص به خود را تماشا کردند. در این تحقیق در هر دو تکلیف چند مرحله اکتساب و آزمون یادداری و انتقال انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله اکتساب از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و در آزمونهای یادداری و انتقال از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونهای تعقیبی مناسب استفاده شد (05/ 0P
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل واريانس يكراهه در يادداري تكليف حركتي دريافت توپ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 2 نشان مي دهد كه آزمون اثرات بين گروهي معنا دار است (044/0= P) اين مسئله بيانگر آن است كه در چهار گروه تحقيق حاضر، تفاوت معناداري در يادداراي حركتي وجود دارد.
نتايج تحليل واريانس با اندازهگيري هاي مكرر در تكليف شناختي- حركتي تردستي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج جدول 4 نشان مي دهد كه آزمون اثرات بين گروهي معنا دار است (046/0=P ) اين مسئله بيانگر آن است كه در چهار گروه تحقيق حاضر، تفاوت معنا داري در اكتساب وجود دارد.
ميانگين آزمون هاي اكتساب، يادداري، انتقال در تكليف شناختي - حركتي تردستي بحث يكي از اهداف اين تحقيق تعيين اين مسئله بود كه استفاده از كدام يك از الگوهاي مشاهده اي ماهر،مبتدي يا تركيب ماهر- مبتدي و فعاليت بدني به تنهايي يادگيري مهارت حركتي دريافت توپ را بهبود مي بخشد.
در آزمون انتقال نيز نتايج نشان داد كه مشاهدة الگوي ماهر- مبتدي نسبت به گروه هاي ديگر برتري داشت و اين برتري معنادار بود.
“Observation learning of a motor task: who and when?” Exp Brain Res. Aug; 229 (1):125-37.
“Specificity in practice benefits learning in novice models and variability in demonstration benefits observational practice”.
Influence of an unskilled model's practice schedule on observational motor learning.
“Observation interventions for motor skill learning and performance: An applied model for the use of observation”.