چکیده:
با اینکه موضع صریح نشانهمعناشناسی را که آفرینش ادبی در درون فرهنگ جمعی صورت میپذیرد، مانعی دانستهاند در «دریافت هویت اصلی سبک و منحصربهفرد بودن متن و فردیت نویسنده»، در پژوهش حاضر میکوشیم نقاط قوت نشانهمعناشناسی را در مطالعات سبکشناسی نشان دهیم. برای رسیدن به این هدف، داستان «کودک» را بهعنوان گونهای که کمتر مورد مطالعة سبکپژوهان قرار گرفته است، برگزیدیم و بهعنوان نمونة موردی در داستان کلاغ سفید (وطنپرست، 1380) مولفههای سبکی را طرح کردیم. در این پژوهش، معنایی از سبک را درنظر گرفتیم که با توجه به رویکرد نشانهمعنایی به آن رسیدهایم؛ سبک بهمعنای «انتخاب جریانهای معنایی در فرآیند تعاملی گفتهپردازی». نظام معنایی برنامهمدار و فرآیند معنایی مبتنیبر تصادف را مبنایی مناسب در تشخیص انواع سبک درنظر گرفتیم و برپایه فرآیند معنایی مبتنیبر تصادف، ابتدا سبک بوشی حضور را تعریف کردیم و سپس احساس خلاء و نقصان، خطرپذیری، نفی و ایجاب، استعلای نشانه و گسست و چالش را بهعنوان مولفههای سبک بوشی برشمردیم. یکی از دستاوردهای مطالعة سبک بوشی در داستان کودک را عبارت میدانیم از اینکه سبک بوشی میتواند عاملی موثر در پرورش تخیل و بهتبع آن، خلاقیت کودک باشد. عواملی (در این داستان، ننهسرما و کلاغ باهوش) که جهانبودگی سوژه را ناگهان تغییر میدهند، در تقویت وجه فانتزی داستان موثرند و خروج از جهانبودگی به شریک گفتمانی این امکان را میدهد که خود را از حضور بسته، ارجاعنگر و واقعیتجو رها کند و گامهایی فراتر از حال زیستی خود بردارد. دستاورد نهایی پژوهش حاضر این است که در تعیین گروه سنی کتاب کودک، ضروری است که به ویژگیهای سبکی نیز بهعنوان یک عامل موثر توجه شود تا فرآیندهای معنایی، عرصههای خاص تجربه و سادگی یا پیچیدگی ساختار متن آشکار و تعیین گروه سنی کتاب کودک با دقت بیشتری انجام شود.
خلاصه ماشینی:
"سبکشناسی نشانه - معنایی ؛ سبک بوشی حضور در داستان کودکانة کلاغ سفید * مریم درپر استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کوثر بجنورد، خراسان شمالی ، ایران دریافت : ٩٥/٢/١٤ پذیرش: ٩٥/٨/١ چکیده با اینکه موضع صریح نشانه - معناشناسی را که آفرینش ادبی در درون فرهنگ جمعی صورت می پذیرد، مانعی دانسته اند در «دریافت هویت اصلی سبک و منحصربه فرد بودن متن و فردیت نویسنده»، در پژوهش حاضر می کوشیم نقاط قوت نشانه - معناشناسی را در مطالعات سبکشناسی نشان دهیم .
در گونة داستان کودک، چه سبکی در پرورش تخیل و خلاقیت کودک اثرگذار است ؟ به نظر می رسد که توجه نشانه - معناشناسی به فرمهای متنی کلیت مدار نقطة قوت آن در تبیین یک رویکرد سبکشناسی است و نظام معنایی برنامه مدار و فرآیند معنایی مبتنی بر تصادف مبنایی مناسب در گزینش مؤلفه های سبکی است .
هدف ما در این مقاله این است که به منظور تعمیق و گسترش پژوهش های سبکشناسی ، کارآمدی نشانه - معناشناسی را در تبیین یک رویکرد سبکشناسی نشان دهیم و با توجه به متن مورد بررسی و گونة خاصی که این متن ذیل آن قرار می گیرد، سبک بوشی حضور را به عنوان یک شگرد سبکی در داستان کودک معرفی کنیم .
پی شت ها: 2 onmtiaontiicll-estyli ics این پژوهش را در دو بخش انجام می دهیم ؛ در بخش نخست ، نقاط قوت نشانه - معناشناسی در تبیین یک رویکرد سبکشناسی را معرفی می کنیم و در بخش دوم، داستان «کلاغ سفید» (وطن پرست ، ١٣٨٠) را به عنوان نمونه بررسی و سبک بوشی حضور را در آن مطالعه می کنیم ."