چکیده:
مفهوم یا نظریه ژنوسید فرهنگی که به تعبیری عبارت از امحای عمدی یادمانها، هویت یا فرهنگ یک گروه، بدون حذف فیزیکی آن گروه است، هرچند در ماده 3 پیشنویس کنوانسیون ژنوسید آمده بود، در متن نهایی بهکلی حذف شد و انواع ژنوسید، به کشتن گروههای ملی، قومی، نژادی و مذهبی محدود شد. سایر اسناد بینالمللی الزامآور و همچنین تا حدودی رویهقضایی بینالمللی نیز تا کنون از پذیرش این مفهوم، سر باز زدهاند. باوجود این، در جهان معاصر، جنایتها و اعمالی دیده میشود که یا بر پایه عوامل فرهنگی یا به قصد نابودی نشانها و سنتهای یک فرهنگ صورت میگیرد که در تعریف هیچیک از جنایات بینالمللی و ازجمله ژنوسید فیزیکی گنجانده نمیشوند اما نزدیکترین حالت به مفهوم ژنوسید فرهنگی یا نابودسازی فرهنگی هستند. بنابراین، نظر به انکارناپذیری برخی واقعیات جهان معاصر، این مقاله سعی دارد ظرفیتهای حقوق بینالملل کنونی را در شناسایی نظریه ژنوسید فرهنگی و درنتیجه، جرمانگاری اعمال صورتگرفته علیه فرهنگ یک ملت، بسنجد. این بررسی با نگاهی نوین صورت میگیرد که در نهایت به این نتیجه میرسد که هرچند حقوق بینالملل موضوعة معاصر، تاب پذیرش این نظریه را ندارد، میتوان نشانههایی از وجود زمینههای بروز این مفهوم را یافت.
The concept of “cultural genocide”، ie. the deliberate destruction of monuments، identity or culture of a group without its physical removal، although specified in Article 3 of the Draft Convention of Genocide، was finally removed from the final text and limited the genocide to killing a national، ethnic، racial and religious group. Other binding international instruments as well as some international case law so far have refused to accept this concept. However، there are still crimes and acts that are being committed based on cultural factors or intentionally for destruction of cultural symbols and traditions and they are not defined as the international crimes and genocide. But، they are closest to the concept of cultural genocide or cultural destruction. This article aims to consider capacities of the contemporary international law in recognition of the concept of cultural genocide and criminalization of the offences committed against a nation’s culture in a new approach. Finally، it concludes that present positive international law does not accept this theory، yet signs of this concept’s grounds of appearance can be traced.
خلاصه ماشینی:
Lippman, Matthew, "The Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide: Fifty Years Later", 15 Arizona Journal of International and Comparative Law, 415, 1998, pp.
Anayiotos, Daphne, "The Cultural Genocide Debate: Should the UN Genocide Convention Include a Provision on Cultural Genocide, or Should the Phenomenon be Encompassed in a Separate International Treaty", 22 The New York University Law Review, 2009.
Anayiotos, Daphne, "The Cultural Genocide Debate: Should the UN Genocide Convention Include a Provision on Cultural Genocide, or Should the Phenomenon be Encompassed in a Separate International Treaty", 22 The New York University Law Review, 2009.
Lippman, Matthew, "The 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide: Forty-Five Years Later", 8 Temple International and Comparative Law Journal, 38 (1999).
Lippman, Matthew, "The 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide: Forty-Five Years Later", 8 Temple International and Comparative Law Journal, 38 (1999).
Lippman, Matthew, "The Drafting of the 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide", 3 The Boston University International Law Journal, 1985.
Lippman, Matthew, "The Drafting of the 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide", 3 The Boston University International Law Journal, 1985.
Noradounkian, Emma, "Destroying the Memory of a People: ISIS' Cultural Genocide of Religious Minorities", An online article published by Assyrian International News Agency, available at: http://mironline.
Noradounkian, Emma, "Destroying the Memory of a People: ISIS' Cultural Genocide of Religious Minorities", An online article published by Assyrian International News Agency, available at: http://mironline.