چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین خلاقیت کارکنان و بلوغ سازمانی با سرمایه فکری در دانشکده فنی و حرفه ای دخترانه دکتر شریعتی تهران با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران در سال 95 – 1394 بوده که تعداد آن ها (291) نفر می باشند. تعداد نمونه طبق جدول مورگان تعیین و سپس به صورت نمونه گیری تصادفی ساده تعداد (165) نفر مشخص شد. ابزار تحقیق دو پرسشنامه استاندارد و یک پرسشنامه محقق ساخته بوده که به منظور سنجش خلاقیت کارکنان پرسشنامه رند سیپ(1979) با 50 سوال، بلوغ سازمانی پرسشنامه محقق ساخته با 20 سوال و سرمایه فکری پرسشنامه بنتیس(1998) با 42 سوال استفاده شده است و اعتبار آن ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 879/0 ، 938/0 و 907/0 تعیین گردید، داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری و جدول آنووا تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج نشان می دهد: بین خلاقیت و بلوغ سازمانی با سرمایه فکری رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد. بین خلاقیت و ابعاد آن با سرمایه فکری کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، و این همبستگی در بعد انعطاف پذیری بیشتر است. 3) بین بلوغ سازمانی و ابعاد آن با سرمایه فکری کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران نیز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، و این همبستگی در بعد بلوغ فردی بیشتر است.
خلاصه ماشینی:
"ابزار تحقیق دو پرسشنامه استاندارد و یک پرسشنامه محقق ساخته بوده که به منظور سنجش خلاقیت کارکنان پرسشنامه رند سیپ (١٩٧٩) با ٥٠ سوال ، بلو¡ سازمانی پرسشنامه محقق ساخته با ٢٠ سوال و سرمایه فکری پرسشنامه بنتیس (١٩٩٨) با ٤٢ سوال استفاده شده است و اعتبار آن ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب ٠/٨٧٩ ، ٠/٩٣٨ و ٠/٩٠٧ تعیین گردید، داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چند متغیری و جدول آنووا تجزیه و تحلیل شده اند.
بین خلاقیت و ابعاد آن با سرمایه فکری کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، و این همبستگی در بعد انعطاف پذیری بیشتر است .
٣) بین بلو¡ سازمانی و ابعاد آن با سرمایه فکری کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران نیز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد، و این همبستگی در بعد بلو¡ فردی بیشتر است .
سوال پژوهش چه رابطه ای بین خلاقیت و بلو¡ سازمانی با سرمایه فکری کارکنان در دانشکده فنی دکتر شریعتی تهران وجود دارد؟ استوارت اعتقاد دارد، سرمایه فکری مجموعه ای از دانش ، اطلاعات ، دارایی های فکری ٢، تجربه ، رقابت و یادگیری سازمانی است که می تواند برای ایجاد ثروت به کار گرفته شود.
نتایج رگرسیون چند متغیری (پیش بینی سرمایه فکری ) سوال اصلی پژوهش : آیا بین خلاقیت کارکنان و بلو¡ سازمانی با سرمایه فکری کارکنان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران رابطه وجود دارد؟ سنجش و بررسی عوامل تبیین کننده سرمایه فکری از طریق تحلیل رگرسیون چند متغیره انجام گرفت ."