چکیده:
یکی از موانع توسعه مفهومی اقتصاد مقاومتی، برداشت های اولیه متفاوت در میان لایه های مختلف فرهیختگان ازجمله اصحاب رسانه نسبت به ابعاد اقتصاد مقاومتی است. با توجه به وسعت گستره انتشار و سرعت ارائه اطلاعات در فضای مجازی؛ در این پژوهش، به روش تحلیل محتوا، محتوای منتشر شده در حوزه اقتصاد مقاومتی در خبرگزاری ها و سایت های خبری، مورد مطالعه قرار گرفت. کلیه متون نوشتاری مرتبط با اقتصاد مقاومتی منتشرشده در سال 1394 جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند. یافته های پژوهش بیانگر این است؛ که به تناسب زمانی و بسته به موضوعات مطرح شده در جریان های رسانه ای کشور، همسو بودن یا نبودن نهادهای ذی ربط با گفتمان اقتصاد مقاومتی در رسانه ها برجسته سازی شده است. در حوزه سیاستگذاری و ارائه راهبردهای اجرایی گفتمان اقتصاد مقاومتی، رسانه ها محتوای چندانی منتشر نکرده اند. رسانه های مورد بررسی، صرفا به بیان مفهوم اقتصاد مقاومتی پرداخته و در ارائه راهکار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در مسائل جاری و روزمره مخاطبان ناتوان بوده اند.
خلاصه ماشینی:
"بازنمایی گزاره های استخراج شده از سیاست های اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی گزاره های اقتصاد مقاومتی فراوانی گزاره های اقتصاد مقاومتی فراوانی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی 93 نظارت بر بازار 9 اصلاح و تقویت نظام مالی 55 تقویت رقابت پذیری اقتصاد 8 اقتصاد دانش بنیان 33 ارتقای عدالت اجتماعی 8 دیپلماسی در خدمت اقتصادی 29 مقابله با ضربه پذیری اقتصادی 7 تولید محصولات راهبردی 26 حمایت از صادرات کالا 6 رصد برنامه تحریم 26 تأکید بر درآمد مالیات 6 مشارکت عمومی در اقتصاد 24 کاهش شدت انرژی 4 شفاف سازی اقتصادی 23 توسعه نیروی انسانی 4 توسعه کارآفرینی 22 افزایش ارزش افزوده 4 تقویت فرهنگ جهادی در اقتصاد 22 حذف دستگاه غیرضروری 4 افزایش صادرات غیرنفتی 20 افزایش استاندارد کالای داخلی 4 توانمندسازی نیروی کار 18 نقش پذیری اقتصادی طبقات 3 توسعه ظرفیت تولید نفت و گاز 18 سهم بری عادلانه 3 سالم سازی اقتصادی 18 تنوع در مبادی کالاهای وارداتی 3 رشد بهره وری در اقتصاد 17 نداشتن وابستگی اقتصادی به کشورها 3 همکاری اقتصادی در سطح جهانی 17 ایجاد ثبات در اقتصاد ملی 3 افزایش تولید داخلی 16 انتقال فناوری های پیشرفته 3 مدیریت مخاطرات اقتصادی 16 توسعه آفندی (ابزار جنگی ) 3 قابلیت های اقتصاد جغرافیای کشور 14 ارتقای درآمد 2 توسعه حوزه عمل مناطق آزاد 14 ثبات رویه در صادرات 2 هدفمندسازی یارانه ها 13 توسعه کالاهای بهینه ساز 1 اصلاح الگوی مصرف 13 صرفه جویی در نظام اداری 1 افزایش ذخایر راهبردی نفت و گاز 13 نظام توزیع شفاف 1 تأمین نیازهای اولیه 9 ساماندهی نظام ملی نوآوری 0 مصرف کالاهای داخلی 9 افزایش سهم صندوق توسعه ملی 0 بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر، نحوه و میزان بازنمـایی سیاسـت هـای ابلاغـی اقتصـاد مقـاومتی در سرویس اقتصادی بیست وپنج خبرگزاری و وب سایت خبـری ـ تحلیلـی داخلـی مـورد بررسی قرار گرفته است ."