چکیده:
کلاسهای چند پایه با چالش ها و محدودیت هایی در اداره و تدریس مواجه هستند. یکی از مشکلات اساسی اکثر معلمان در این کلاس ها این است که اظهار می دارند با کمبود وقت مواجه هستیم ، بنابراین هدف پژوهش حاضر چگونگی مدیریت زمان تدریس جهت استفاده بهینه از زمان با استفاده از طرح همیار معلم است . در این پژوهش از روش توصیفی که جنبه ی عینی، واقعی و وصف نگاری دارد استفاده شده است . جهت تجزیه وتحلیل وضع موجود و وضع مطلوب از شاخص های آمار توصیفی از قبیل جدول فراوانی، درصد و نمودار نمرات دانش آموزان و پرسشنامه بهره گرفته شده است . براساس نتایج بدست آمده با اجرای طرح همیار معلم ، علاوه بر افزایش زمان فعال آموزش در مدارس چندپایه که از دغدغه های اصلی معلمان چند پایه است ، رفع مشکل بودجه بندی دروس ، بروز اندیشه های نو، استعدادهای پنهان و ابراز خلاقیت های نهفته دانش آموزان مرتفع گشته و دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب درسی از نظر رفتاری و پرورشی نیز به سطح قابل قبولی ارتقاء یافته اند. ارتقاء سطح ارزیابی دانش آموزان کلاس بر اساس امتحانات آخر سال اعتبار و اثر بخشی استفاده از این طرح را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"براساس نتایج بدست آمده با اجرای طرح همیار معلم ، علاوه بر افزایش زمان فعال آموزش در مدارس چندپایه که از دغدغه های اصلی معلمان چند پایه است ، رفع مشکل بودجه بندی دروس ، بروز اندیشه های نو، استعدادهای پنهان و ابراز خلاقیت های نهفته دانش آموزان مرتفع گشته و دانش آموزان علاوه بر یادگیری مطالب درسی از نظر رفتاری و پرورشی نیز به سطح قابل قبولی ارتقاء یافته اند.
انگیزه ی من به عنوان آموزگار این بود که با استعانت از خداوند متعال و استفاده از نقطه نظرات همکاران ، به بررسی موانع ایجاد شده پرداخته و هم چنین با بهره - مندی از روش های گوناگون ، تجربیات و راه کارهای ابتکاری، علاوه بر افزایش اگاهی خود در زمینه مدیریت کلاس چند پایه ، مهارت هایی را در رابطه با این موضوع مهم کسب کنم مسأله ای که برایم مطرح میشد این بود؛ با توجه به محور بودن دانش آموزان در فعالیت های کلاس ، در راستای هدف این اقدام پژوهی چه راه کارهای عملی را میتوان ارائه نمود تا بتوانم روش ها و طرح های مناسبی را جهت استفاده بهینه از وقت آموزشی و حل مشکلات بوجود آمده فراهم نمایم ؟ بنابراین ، در تحقیق حاضر در پی آن بودم تا با استفاده از ابزار معتبر علمی به جمع آوری داده های لازم با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد مسأله و دست یابی به راه حل های مورد نیاز برای حل آن پرداخته تا پس از انتخاب و اعتبار بخشی مناسب ، به اجرای آن ها بپردازم ."