چکیده:
قبل از آن که مبحث پولشویی ١را بررسی کنیم ، لازم است ابتدا به بحث هویت ٢ بپردازیم که در فرآیند پولشویی شاید چندان محسوس نباشد یا به نظر نیاید ولی به صورت یک حرکت نامحسوس اما پویا، دائم در جریان است . در این مجموعه ابتدا به 3 تعریف کلید واژه های پول کثیف ، هویت ، پارادایم فرهنگی، اقتصادی و ایدئولوژیک و تئوری های مبحث پسااستعمار می پردازیم . هدف از این تحقیق که عمدتا تئوری محور است تبیین نقش ایدئولوژی در روند حرکت مبارزه با پولشویی است و این که چگونه عدم رعایت اصل بی طرفی ٤ و وجود وابستگی و جانبداری گروه فرادست (اقلیتی که قدرت را در دست دارد و گفتمان مسلط جامعه می باشد) می تواند حرکت مبارزه با جریان های پولشویی را به انحراف کشانده و زمینه را فراهم سازد تا گروه فرادست برچسب پول کثیف را روی هر نوع سرمایه ای که با منافع آنان منافات دارد قراردهند. دراین گستره با استعانت از تکنیک های تحلیل انتقادی گفتمان و تلفیق تئوری های پسا استعمار (من جمله موقعیت تثبیت ٥ و ذات باوری ٦) با مبحث پولشویی و با تشریح فضای آستانه ای یا فضای سوم (فضای امن )٧، دو مرحله جدید به سه مرحله کلی فرآیند پولشویی اضافه می گردد. در نهایت با اشاره به قدرت گفتمان در هدایت و کانالیزه نمودن رفتار های اجتماعی و روانی افراد جامعه ، بتوانیم حرکت مبارزه با روند پولشویی را به صورت آکادمیک و فنی دنبال نموده و در این فرآیند، رسالت مبارزه با جرائم از ژانر پولشویی را بدون انحرافات ایدئولوژیک به انجام برسانیم .
خلاصه ماشینی:
"در فرآیند پولشویی، قالب پنهانی نمادها مد نظر است زیرا یک فعالیت پولشویی مانند یک سیستم نظام مند دارای پیچیدگی و ویژگی های خاص خود می باشد و مادامی که با بافت جدید اجتماعی و اقتصادی در تقابل قرار گیرد نمی تواند برای ادغام در اقتصاد رسمی برای خود بستر مناسبی را فراهم سازد، در نتیجه ، برای یک لایه گذاری موفق ، لازم است سرمایه با منشاء غیر قانونی مکانیزم کاهش پیچیدگی را اتخاذ نموده و مشترکات هویتی، فرهنگی و اقتصادی بافت جدید را به دست آورد.
تعری¦ مراحل تjبیت و {ات باوری: زمانی که یک حرکت پولشویی وارد مرحله جایگذاری می گردد، برای ورود به اقتصاد رسمی کشور میزبان ، باید از مراحل لایه گذاری و ادغام عبور کند و در مرحله ادغام است که یک فعالیت پولشویی محقق می گردد ولی در تحقیق حاضر دو مرحله جدید که ذکر آن رفت معرفی گردیده که چنانچه هر نوع فعابت پولشویی از مراحل تثبیت و ذات باوری عبور کند، مبازره با پولشویی بسیار دشوار و به جرات می توان گفت بی نتیجه خواهد بود، زیرا در مرحله تثبیت ، پول تطهیر شده به نقطه ثبات می رسد یا به عبارت دیگر اکثریت قریب به اتفاق افراد حوزه ی اجتماعی که در آن پول کثیف تطهیر شده است ، پول کثیف را پذیرفته اند و نسبت به آن حس همزادپنداری پیدا کرده اند و آن حوزه خاص اجتماعی دچار نوعی ذات باوری می گردد که به عبارتی نقش قدرتمند ایدئولوژی را می توان در مرحله ذات باوری بخوبی احساس نمود."