چکیده:
زمینه: امروزه علاقه به تحقیق در زمینه اخلاقیات در بازاریابی در حال رشد است و دراین بین نام و نشان اخلاقی نقش مهمی را ایفا می نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های نام و نشان اخلاقی و بررسی ارتباط آن با افزایش اعتبار شرکت ها انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان یکی از شرکت های دارای شناخته ترین برندهای لوازم خانگی و الکترونیکی است، که براساس جدول مورگان و جامعه نامحدود، تعداد 384 نفر براساس روش نمونه گیری در دسترس و به صورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته است. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) و روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS صورت گرفته است.
یافته ها: نتایج تحقیق مبتنی بر تایید رابطه مثبت و معنادار نام و نشان سازی اخلاقی با افزایش اعتبار شرکت ها است. همچنین نام و نشان سازی اخلاقی در سطح محصول و نام و نشان سازی اخلاقی در سطح شرکت تقریبا ارتباط یکسان و مثبت و معناداری با افزایش اعتبار شرکت دارند. در بین کلیه متغیرهای نام و نشان سازی اخلاقی متغیر آسایش بیشترین ارتباط و قیمت ادراکی کمترین ارتباط را با افزایش اعتبار شرکت ها دارند.
نتیجه گیری: در این تحقیق این نتیجه کلی گرفته شد که نام و نشان سازی اخلاقی و ابعاد آن با افزایش اعتبار شرکت ها رابطه مثبت و معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
لذا این پژوهش درصدد بررسی ارتباط بین نام و نشان سازی اخلاقی و افزایش اعتبار شرکتها میباشد.
برای این منظور پس از مطالعات فراوان و برگرفته از ادبیات تحقیق مدل مفهومی (نگاره 1) و متغیرهای مربوطه پیشنهاد گردید تا براساس آن شرایط مرتبط با هر مؤلفه نام و نشان اخلاقی ونقش آنها را در افزایش اعتبار شرکتها مورد بررسی قرار گیرد.
برای بررسی ارتباط بین ابعاد نام و نشان اخلاقی و اعتبار شرکت از تجزیه و تحلیل ضریب همبستگی استفاده شده است.
همانطورکه ملاحظه میشود در سطح اطمینان 95 درصد وجود رابطه مثبت و معنادار بین متغیرهای نام و نشان اخلاقی و اعتبار شرکت مورد تأیید قرار گرفته است.
پس از تأیید ارتباط بین متغیرها جهت بررسی تأثیر نام و نشان اخلاقی و نقش نام و نشان سازی اخلاقی در سطح محصول و شرکت بر اعتبار شرکتها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفاده شده است.
نتایج تحقیق مبتنی بر تایید ارتباط بین نام و نشان سازی اخلاقی و افزایش اعتبار شرکت است.
دراین راستا باید اذعان کرد که جذب یک مشتری جدید برای شرکت هزینه ای 5 تا 10 برابر بیشتر از حفظ و نگهداری مشتری موجود دارد و این به معنای توجه به نام و نشان سازی اخلاقی به منظور افزایش حس وفاداری مشتری نسبت به محصولات و خدمات شرکت میباشد ( 36 و 37 ).
همچنین در بین کلیه متغیرهای نام و نشان سازی اخلاقی متغیر آسایش بیشترین ضریب همبستگی را دارد و لذا بیشترین ارتباط را با افزایش اعتبار شرکتها دارد.