چکیده:
زمینه: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به عنوان بالا ترین نهادهای آموزشی و تربیتی در آموزش ارزش های اخلاقی، توانمندسازی دانشجویان و تقویت مهارت های ارتباطی آنان نقشی مهم و اساسی ایفا می کنند. پژوهش حاضر بر آن است که رابطه سواد اخلاقی با تعامل استاد/دانشجو و توانمندسازی روان شناختی دانشجویان را بررسی نماید.
روش: روش پژوهش توصیفی ازنوع همبستگی و از نظر هدف جز تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان گروه های مدیریت، اقتصاد و حسابداری دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 93-94 است که تعداد آنها 500 دانشجو می باشد. با روش نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 217 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی، پرسشنامه تعامل استاد – دانشجو و پرسشنامه سواد اخلاقی است. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفه های سواد اخلاقی دو مولفه حساسیت اخلاقی و تخیل اخلاقی رابطه قوی با توانمندسازی دانشجویان دارند و مولفه استدلال ورزی اخلاقی رابطه معنی داری با تعامل استاد/دانشجو دارد..
نتیجه گیری: با توجه به این که سواد اخلاقی به عنوان یک عامل مرتبط با تعامل استاد /دانشجو و توانمندسازی دانشجویان است مانند سایر انواع سواد، می تواند توسط دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آموخته شود و توانایی برقراری ارتباط متقابل و مناسب در روابط دانشجویان با اساتید را ایجاد کند.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: با توجه به این که سواد اخلاقی به عنوان یک عامل مرتبط با تعامل استاد /دانشجو و توانمندسازی دانشجویان است مانند سایر انواع سواد، میتواند توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی آموخته شود و توانایی برقراری ارتباط متقابل و مناسب در روابط دانشجویان با اساتید را ایجاد کند.
اگرچه پژوهشهای اندکی در زمینه اخلاق و ابعاد متفاوت آن و نیز روابط متقابل استاد دانشجو و توانمندسازی دانشجویان انجام شده است، اما برخی از پژوهشها به صورت مستقل متغیرهای این تحقیق را مورد بررسی قرار دادهاند.
بنابراین هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سواد اخلاقی با تعاملات استاد دانشجو و توانمندسازی روانشناختی آنان است.
به منظور تحقق این اهداف فرضیههایی مبتنیبر روابط بین سواد اخلاقی توانمندسازی روانشناختی دانشجویان و تعامل استاد /دانشجو مورد آزمون قرار میگیرد که در قالب مدل مفهومی زیر مشاهده میشود.
برای بررسی رابطه مؤلفههای سواد اخلاقی بر تعامل استاد دانشجو نیز از رگرسیون چندگانه بهره گرفته شده است که نتایج آن در جدول (2) قابل مشاهده است.
بحث هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد اخلاقی دانشجویان با تعاملات بین اساتید و دانشجویان و توانمندسازی روانشناختی آنان است.
نتایج حاصل از بررسی فرضیات تحقیق نشان دادکه مؤلفههای سواد اخلاقی با تعاملات بین اساتید و دانشجویان رابطه دارد نتایج این تحقیق توسط تحقیقات انجام شده در این زمینه حمایت میشود و با نتایج آنان همسو است (14-17).