چکیده:
مطالعه حاضر باهدف تحلیلی بر شاخصهای شهروند الکترونیک و میزان اثرگذاری بر توسعه پایدار شهری تدوین گشته است. روش در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و هدف کاربردی و توسعهای است. دادههای موردنیاز با استفاده از روشهای اسنادی و میدانی و بهمنظور تجزیهوتحلیل از نرمافزار SPSS و آزمونهای پیرسون و T-Test استفادهشده است. نتایج نشان داد کیفیت دسترسی شهروندان به امکانات ICT و مراکز خدماترسانی الکترونیک پس از انجام آزمون T-Test، دسترسی نسبتاً مناسبی نشان میدهد. شاخصهای شهروند الکترونیک میانگین 2.71 که با در نظر گرفتن زیرساختها و دسترسی مناسب به امکانات در سطح نامطلوبی قرار دارد. پس از انجام آزمون تی، میانگین 3.66 و فاصله اطمینان مثبت، نشاندهنده اثرگذاری ابعاد مختلف ICT بر تحقق اهداف توسعه پایدار در شهر شیراز بود. بیشترین همبستگی میان مؤلفههای توسعه پایدار و شهروند الکترونیک (0.53=r)، کمترین همبستگی میان مؤلفههای دسترسی به امکانات ICT و شهروند الکترونیک (0.42=r) است. بین توسعه پایدار شهری و امکانات دسترسی به ICT و خدمات الکترونیک (0.51=r) رابطه مثبت، معنادار و مستقیمی وجود دارد که هرچه کیفیت دسترسی به ICT و خدمات الکترونیک بیشتر باشد، امکان نیل و دستیابی به اهداف توسعه پایدار در کلانشهر شیراز بیشتر میشود.
خلاصه ماشینی:
12 جدول ٣ سنجش شاخص های شهروند الکترونیک در کلان شهر شیراز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (منبع : نتایج مستخرج از پرسشنامه ) 13 ازنظر اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در صورت شکل گیری شهر الکترونیک از دیدگاه شهروندان بر اساس اطلاعات جدول شماره ٤، تحلیل میانگین عددی نسبت به پذیرش اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، گسترش و تحقق شهر الکترونیک با احتساب دامنه طیفی موجود که بین ١ تا ٥ و بر اساس طیف لیکرت در نوسان است ، این میزان برای تمامی گویه ها بیشتر از شرایط متوسط ، ٣ ارزیابی شده است ؛ بنابراین از دید شهروندان شهر شیراز نتیجه گیری می شود در صورت استفاده مفید از ICT و اجرای شهر الکترونیک میتوان از فرصت های متعدد ناشی از این فناوری در شهر سود برد.
جدول ٤ اثرات فناوری اطلاعات و ارتباطات و شهر الکترونیک در صورت تحقق آن از دیدگاه شهروندان شیراز {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (منبع : یافته های پژوهش ) 15 ٥-٢- یافته های تحلیلی ٢-٥-١- سنجش کیفیت دسترسی شهروندان به امکانات ICT و مراکز خدمات رسانی الکترونیک برای بررسی سنجش کیفیت دسترسی شهروندان به تفکیک مناطق مختلف و کل کلان شهر شیراز به امکانات ICT و مراکز خدمات رسانی الکترونیک از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شده است .
بر این اساس ، چنانچه میانگین پاسخ ها برای هریک از ابعاد بیشتر از عدد ٣ باشد، بدین معنی است که ازنظر جامعه مورد آزمون ، نظر شهروندان بر این است که اثرگذاری استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و شهروند الکترونیک در صورت تحقق آن بر توسعه پایدار شهری بالاست .