چکیده:
از آنجایی که اندیشه های یادگیری رفتارگرایی و تداعی گرایی (ثورندایک ،هال ،اسکینر) نظریه آموزشی،تلقی می شدند.و طبق این نظریه ها،فرایند آموزش و یادگیری،با توجه به مواردی مانند:یادگیری از طریق جز به کل ، آزمون ها باید تکرار شوند تا از تحقق گام به گام اهداف اط مینان حاصل شود . واهداف یادگیری باید به صورت هدف رفتاری بیان می شد تا به صورت عینی قابل اندازه گیری شود و از نظر رفتارگرایان هرهدفی که قابل اندازه گیری و سنجش نباشد ارزش ندارد و حوزه ی ارزش یابی تحصیلی نیز تحت تاثیر این نظریه های یادگیری،شکل گرفته بود و با ظهور نظریه های جدید در مورد یادگیری، مانند ساختارگرایان (جان دیویی،پیاژه ،برونر و...)ایده های جدیدی در حوزه ارزشیابی شکل گرفت که با گذشته تفاوت داشت . همچینین بحث هوش های چند گانه که از طرف هوارد گاردنرمطرح شد.این تفکرات باعث رویکردهای جدیدی بر ارزش یابی شد. نظام ارزش یابی کمی کشور ما با توجه به نقد وبررسی های بعمل آمده و مواردی مانند، تغییرکتب درسی ،آزمونهای (تیمز و پرلز)،پدیده ی جهانی شدن و چالش های فراروی بشر و توقعات جدید جامعه و دولت ها ازنظام تعلیم و تربیت ،مورد توجه قرار گرفته و دچار تحولاتی گردید . این تحولات با پیشنهاد طرح ارزشیابی مستمر بصورت اجرایی در آمد و از آنجایی که نتوانست ضعف های موجود در ارزشیابی کمی را برطرف نماید.لذا ارزش یابی توصیفی(کیفی) مطرح وبه مرحله ی اجرا در آمد. ارزش یابی کیفی توصیفی،الگوی جدیدی در ارزش یابی است که با توجه به نتایج امتحان محوری مانند: استرس ، فشارروحی روانی، اضطراب ،رقابت ناسالم ، تقلب ،از بین بردن اعتماد به نفس ، خلاقیت وابتکار فراگیران و... تایید و به مرحله ی اجرا در آمد این طرح ویژگی هایی همچون :پویایی،بازخورد،کیفی بودن ،تنوع بخشیدن به ابزارهای جمع آوری اط لاعات ، تغییر کارنامه یا گزارش پیشرفت تحصیلی،تغییرمقیاس فاصله ای به مقیاس رتبه ای،فرایندی و همه جانبه گرایی را دارا می باشد و چنانچه به نحو مطلوب اجرا گردد،نتایجی همچون بهبود یادگیری، افزایش بهداشت روانی کلاس درس ،افزایش اعتماد به نفس ،افزایش روحیه یتفکرانتقادی و... در دانش آموزان را به همراه خواهد داشت .
خلاصه ماشینی:
"نادیده گرفتن اهداف واقعی آموزش و پرورش توجه به اهداف واقعی آموزش و پرورش عدم توجه به بهداشت روانی محیط یاددهی - یادگیری توجه به بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری رقابت نامطلوب رقابت سالم و سازنده امتحان ابزار تهدید یا ارعاب دانش آموز ( ابزار قدرت معلم ) امتحان به عنوان یکی از ابزارهای ارزشیابی شایع شدن پدیده تقلب کاهش پدیده تقلب عدم توجه به خلاقیت و روحیه پرسشگری رشد خلاقیت و روحیه پرسشگری نگرش منفی نسبت به درس ، مدرسه و معلم نگرش مطلوب نسبت به درس ، مدرسه و معلم توجه به سطوح پایین حیطه شناختی توجه به سطوح بالای حیطه شناختی درک و تحلیل نامناسب از نمره استفاده به جا در فرایند سنجش و پرهیز از بازخورد عددی به دانش آموز نتیجه گرایی و اقتدار امتحانات پایانی فرایندگرایی و توجه به ارزشیابی مستمر ازرشیابی از یادگیری ارزشیابی در خدمت یادگیری و برای یادگیری خطا و اشتباه قابل قبول نیست خطا و اشتباه لازمه پیشرفت و رشد است کاهش اعتماد به نفس افزایش اعتماد به نفس از بین رفتن روحیه ی نقد پذیری در دانش آموز افزایش روحیه ی نقدپذیری و مشارکت در یادگیری عدم توجه به مهارت خود اصلاحی رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی بی توجهی به اهداف عاطفی، جسمانی و اجتماعی توجه به تمام ابعاد وجودی دانش آموز عدم توجه به بحث بازخورد توجه به بازخورد مثبت ، صادقانه و صمیمانه آزمون تنها وسیله ی ارزشیابی استفاده از ابزارهای متنوع ارزشیابی امتحان و ارزشیابی آخرین حلقه ی فرآیند آموزشی امتحان و ارزشیابی بخش ج@دایی ناپ@ذیر فراین@د ی@اددهی – یادگیری نتیجه گیری ارزش یابی کیفی توصیفی، یک انقلاب خاموشی در نظام تعلیم و تربیت کشورما می باشد که باع@ث تح@ولات عظیم@ی درنظ@ام ارزشیابی تحصیلی شده ویک اتفاق خوشایند و الگوی جدیدی در ارزش یابی است که با توجه به نتایج امتح@ان مح@وری مانن@د: استرس ، فشار روانی، اضطراب ،رقابت ناسالم ، تقلب ،از بین بردن اعتماد به نفس ، خلاقیت وابتکار فراگیران ،ایجاد نگرش منفی ب@ه درس و مدرسه و پدیده ی جهانی شدن و چالش های فراروی بشر و توقعات جدید جامعه و دول@ت ه@ا ازنظ@ام تعل@یم و تربی@ت مطرح گردید."