چکیده:
در سالهای اخیر، جنگ رسانه ای و مفاهیم هم نشین و مرتبط آن مانند: جنگ نرم ، جنگ روانی، انقلاب های رنگی و براندازی نرم در گفتمان امنیت ملی کشورهای مختلف جایگاه خاصی یافته و سرمایه گذاری ویژه ای بر روی آن انجام شده است . غرب و آمریکا و متحدانش پس از ناکامی در رویکرد سخت برای مقابله با انقلاب اسلامی (کودتای نوژه ،جنگ تحمیلی ٨ ساله ، جنگ های قومی و منطقه ای کردستان ، خوزستان ، ترکمن صحرا و سیستان و بلوچستان و...) با رویکرد جنگ رسانه ای نرم وارد کارزار گردید و با وجود هشدارهای رهبر معظم انقلاب ، دشمن موفق شده در غفلت فرهنگی، اجتماعی ارکان حمایتی نظام را مورد هدف قرار دهد و در یک دهه فعالیت ، پایگاه متنابهی در حوزه رسانه ای، دانشگاهی، دانشجویی، روشنفکری و عرصه های تولید و توزیع اندیشه برای خویش فراهم سازد.بنابراین ضروری است تا با عنایت به موقعیت و جایگاه حساس و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به نحوی جدی و شایسته با این جبهه جنگی برخورد نمود و سازوکار لازم در مقابله در حوزه های فکری-دینی و مذهبی فراهم ساخت . از وقایع اتفاق افتاده پس از انتخابات ٨٨ و عملکرد گسترده رسانه ها در این جهت می توان آن را به یک دوره ویژه در عصر رسانه دانست .از این رو شبکه های تلویزیونی، ماهواره ای و اینترنت برای حضور در این فضای جدید و مقابله با این رسانه های مهاجم با نگاهی راهبردی، آینده نگرانه و معطوف به چالش های محیط خارجی و تحلیل محیط داخلی، استراتژی حرکت خود را می بایست در قالب یک برنامه ریزی تعریف و اجرا نمایند. با توجه به این مطالب مسئله اساسی مقاله حاضر بررسی تاثیر جنگ رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران از دهه ١٣٨٠ به بعد می باشد.
خلاصه ماشینی:
"همان گونه که در بررسی سوابق تحقیقات انجام شده در خصوص این موضوع دیده می شود تاکنون تحقیق ها، مقالات و کتب گسترده ای با موضوع جنگ رسانه ای و مقابله با جنگ رسانه ای نوشته شده است اما هیچکدام به شکل مستقیم و تخصصی عملکرد رسانه های جمعی را مورد بررسی قرار نداده است ، از این جهت می توان این پژوهش را که قصد دارد استراتژی جنگ رسانه ای غرب با تاکید بر تحولات ایجاد شده در عرصه رسانه ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران طی سالهای اخیر را مورد بررسی و مطالعه قرار دهد و به صورت تخصصی ارتباط بین نظریات ارتباطات و نیز عملکرد سیاسی رسانه ها را مورد بررسی قرار می دهد، در واقع می توان موضوع این تحقیق را یک موضوع بین رشته ای ارزیابی نمود، از همین نظر ایجاد چنین ارتباطی بین سیاست و مدیریت استراتژیک وسائل ارتباط جمعی را می توان به عنوان یک موضوع علمی جدید مورد تجزیه و تحلیل و مطالعه قرار داد به همین منظور باید بدانیم جنگ رسانه ای بعنوان یک تهدید در محیط خارجی چه ابعادی دارد و چه راهبردی را برای مقابله برگزیده و آیا این استراتژی صحیح و کاربردی هستند؟ بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث پس از آن عملکرد رسانه ها دارای نقاط قوت و ضعفی بود که تا کنون به صورت علمی و منسجم تحقیقی صورت نپذیرفته است از همین رو در این تحقیق به بررسی تاثیر رسانه های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران و رسانه های جمعی کشور به عنوان نقطه مقابل آن با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت آن خواهیم پرداخت .
روش تحقیق محقق در پژوهش پیش روی درصدد آن است به بررسی تاثیر جنگ رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران که با شیوه نرم توسط کشورهای متخاصم بر علیه این نظام راه انداخته اند و توفیق یا عدم توفیق در این امر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد برای دستیابی به این هدف با مراجعه به مقالات ، کتب و اسناد مربوط و شبکه های اینترنت مطالب خود را جمع آوری و ساماندهی نماید."