چکیده:
اعتماد اجتماعی یکی از مهم ترین عوامل تعامل سازنده و گسترش همکاری در میان کنشگران اجتماعی است. از اینرو به یکی از موضوعات مهم در مطالعات و برنامهریزیهای اجتماعی سالهای اخیر تبدیل شده است. هدف این مقاله بررسی عوامل و پیامدهای اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان است. بدین منظور، نظریات و تحقیقات پیشین مرور و مدل نظری طراحی شد و 10 فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. نمونه تحقیق شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز و دانشگاه پیام نور شیراز بود که به روش تصادفی طبقهای اتتخاب و دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. نتایج مطالعه نشان داد که میزان اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان از حدّ متوسط بالاتر است و از میان ابعاد سهگانه اعتماد اجتماعی (خاص، عام و نهادی) اعتماد خاص از ابعاد دیگر بیشتر است. بررسی فرضیههای تحقیق نشان داد که بین اعتماد اجتماعی و متغیرهای احساس امنیت، پیشرفت تحصیلی، سابقه تحصیلی، مشارکت اجتماعی و انحراف رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای احساس امنیت و پایبندی دینی، مهم ترین متغیرها در تبیین میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان هستند. این دو متغیر 38 درصد از تغییرات اعتماد اجتماعی را در میان دانشجویان تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
بررسي فرضيه هاي تحقيق نشان داد که بين اعتماد اجتماعي و متغيرهاي احساس امنيت ،پيشرفت تحصيلي ، سابقه تحصيلي ، مشارکت اجتماعي و انحراف رابطه معناداري وجود دارد.
نتايج اين تحقيق نشان داد که بين متغيرهاي سنت گرايي ، پايگاه اجتماعي ، سن ، جنس ، وضع تأهل ، مدت اقامت در شهر، زبان ، ميزان تماشاي تلويزيون ، رفتن به سينماو اعتماد اجتماعي رابطه معناداري وجود ندارد.
نتايج نشان مي دهد که بين ميزان اعتماد دانشجويان نسبت به خبرهاي داخلي رسانه هاي کشور (راديو، تلويزيون و روزنامه ) تفاوت معنادار وجود نداردو ميانگين اعتماد،در حد متوسط به پايين است .
جدول (۲) آزمون تفاوت ميزان اعتماد اجتماعي بر حسب رشته تحصيلي متغير فراواني ميانگين انحراف استاندارد F سطح معناداري علوم انساني ۱۲۷ ۱۱۶/۱۶ ۱۷/۳۱ علوم پايه ۱۳۴ ۱۰۷/۸۹ ۲۱/۰۰۳ ۵/۵۰ ۰/۰۰۴ فني و مهندسي ۱۳۵ ۱۰۸/۷۷ ۲۰/۴۶ بررسي فرضيه ۲:بين سن پاسخگويان و ميزان اعتماد اجتماعي رابطه وجود دارد.
بر اساس اين آزمون ،بين ميزان برخورداري دانشجويان ازامکانات زندگي وميزان اعتماد اجتماعي آنان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
بر اساس نتايج به دست آمده ،بين ميزان اعتماد اجتماعي وميزان ارتکاب انحراف در ميان دانشجويان مورد مطالعه رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
آزمون فرضيه هاي تحقيق حاکي است که بين ميزان تحصيلات والدين ،ميزان استفاده از رسانه ها، محل تولد، سن ، جنسيت ، وضعيت تأهل ، دانشگاه محل تحصيل وميزان اعتماد اجتماعي رابطه معناداري وجود ندارد.
درميان عوامل مرتبط با اعتماد اجتماعي ، نتايج رگرسيون نشان داد که احساس امنيت و پايبندي به هويت ديني مهم ترين متغيرهاي تبيين کننده اعتماد اجتماعي در ميان دانشجويان هستند.