چکیده:
دانشگاه یکی از اثرگذارترین محیط هایی است که دامنه ی تاثیرگذاری آن به دلیل جایگاه ویژه ای که در
بین مردم دارد، بسیار زیاد است. محیطی که در آن علاوه بر علم اندوزی، باید مهارتهایی چون "مدیریت بر
خود و افکار و عقاید خود" نیز فرا گرفته شود؛ چنانچه اگر این اتفاق در دانشگاه به خوبی مدیریت شود،
زمینه ظهور و بروز "عقلانیت فرهنگی" در تمام عرصه های اجتماعی دانشگاه ایجاد خواهد شد. حال آنکه
یکی از مسیرهایی که زمینه بروز عقلانیت فرهنگی را در سطح جامعه دانشگاهی ایجاد خواهد کرد، "نشاط
معنوی" است. نشاط معنوی و عقلانیت فرهنگی دوکلید واژه مهمی هستند که می توانند باعث تقویت بعد
تربیتی دانشگاه شده و موجبات تربیت انسانهایی اخلاق مدار و فرهنگی را در سطح جامعه فراهم کند. در
این پژوهش سعی شده است به صورت کتابخانه ای و با اتکاء به تجارب کاری پژوهشگران ، به این مساله
پرداخته شود که در نتیجه مطالعات انجام شده، راهبردهایی چون" تحول متعادل در ظاهر و باطن"، "توسعه
دایره مخاطبین"، "خداشناسی و میل به تکامل"، "اندیشه ورزی" و "مهارت محوری فعالیتهای فرهنگی"
برای ایجاد نشاط معنوی در سطح دانشگاه ارائه شده و در ذیل هر راهبرد، راه کارهای عملیاتی پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش سعی شده است به صورت کتابخانه ای و با اتکاء به تجارب کاری پژوهشگران ، به این مساله پرداخته شود که در نتیجه مطالعات انجام شده ، راهبردهایی چون " تحول متعادل در ظاهر و باطن "، "توسعه دایره مخاطبین "، "خداشناسی و میل به تکامل "، "اندیشه ورزی" و "مهارت محوری فعالیت های فرهنگی " برای ایجاد نشاط معنوی در سطح دانشگاه ارائه شده و در ذیل هر راهبرد، راه کارهای عملیاتی پیشنهاد شده است .
نتیجه گیری: در این پژوهش به منظور فراهم شدن زمینه نشاط معنوی در دانشگاه ، پنج راهبرد اصلی تحت عنوان "تحول متعادل در ظاهر و باطن "، "توسعه دایره مخاطبین "، "خداشناسی و میل به تکامل "، "اندیشه ورزی " و "مهارت محوری فعالیت های فرهنگی" مطرح گردید که برای عملیاتی شدن هر کدام از این راهبردها ، راه کارهای عملیاتی نیز پیشنهاد گردید که به شرح زیر است : ( به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارت محوری فعالیت های فرهنگی عملیاتی کردن انجمن های علمی دانشجویی آموزشهای مهارت های زندگی با توجه به نو بودن موضوع ، تدوین شیوه نامه اجرای راه کارهای عملیاتی ارائه شده ، خود میتواند محور پژوهش های مختلف بوده و نتیجه کار میتواند به عنوان دستور کار برای مدیریت های فرهنگی در دانشگاه ها باشد."