چکیده:
اکوسیستمها مجموعهای از دورنماهای فرهنگی متمرکز، شبکههای اجتماعی، حمایت مالی، دانشگاهها و سیاستهای اقتصادی فعالی هستند که محیطهای حمایتی کسبوکار مخاطرهآمیز را خلق میکند و در این اواخر در حوزه کارآفرینی مورد توجه قرار گرفتهاند. این پژوهش بهدنبال عوامل اکوسیستم کارآفرینی در ایران براساس مدل آیزنبرگ بوده و از منظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری شامل 130 نفر از سیاستگذاران توسعه کارآفرینی و کارآفرینان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه مبتنی بر پرسشنامه بسته بوده است. روایی و پایایی پژوهش پس از سنجش تایید شد. براساس یافتههای این مطالعه، از جنبه توصیفی ابعاد مدل مفهومی از دید خبرگان مناسب بودهاند. تحلیلهای مربوط به اهداف اصلی پژوهش نیز نشان میدهد مجموعهای از عوامل وجود دارند که کارایی یک اکوسیستم کارآفرینی را تحت تاثیر قرار میدهند که بهترتیب حمایتها، سرمایه انسانی، بازارها، فرهنگ ، سیاست و تامین مالی بر اکوسیستم کارآفرینی ایران تاثیرگذار هستند.
Ecosystems are the unions of localized cultural outlooks، social networks، investment capital، universities، and active economic policies that create environments supportive of ventures and the most recently they are considered in the field of entrepreneurship. This study was conducted to identify the factors of Entrepreneurial Ecosystem in Iran based on the Isenberg’s model. It is an applied، descriptive-exploratory research. The study e population consisted of 130 individuals، including experts of policy making and entrepreneurship development، policy makers and entrepreneurs in industry، services and knowledge-based businesses owners. For this purpose، Interview is used based on close-ended questions and the validity and reliability of the interviews were approved. The findings demonstrated that dimensions of conceptual model were appropriate according to the experts’ views. The data analysis indicated that there was a set of factors that influence entrepreneurial ecosystem efficiency and also results showed that، respectively،support، human capital، markets، culture، politics and finance influence Iran’s entrepreneurship ecosystem
خلاصه ماشینی:
مدرس دانشگاه فنی و حرفه ای و کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٥/٢٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/٠٢/١٨ چکیده اکوسیستم ها مجموعه ای از دورنماهای فرهنگی متمرکز، شبکه های اجتماعی، حمایت مالی، دانشگاه ها و سیاست های اقتصادی فعالی هستند که محیط های حمایتی کسب وکار مخاطره آمیز را خلق میکند و در این اواخر در حوزٔە کارآفرینی مورد توجه قرار گرفته اند.
این پژوهش به دنبال عوامل اکوسیستم کارآفرینی در ایران براساس مدل آیزنبرگ بوده و از منظر هدف ، کاربردی و برحسب روش گردآوری داده ها، پژوهشی از نوع توصیفی- پیمایشی است .
تحلیل های مربوط به اهداف اصلی پژوهش نیز نشان میدهد مجموعه ای از عوامل وجود دارند که کارایی یک اکوسیستم کارآفرینی را تحت تاثیر قرار میدهند که به ترتیب حمایت ها، سرمایۀ انسانی، بازارها، فرهنگ ، سیاست و تامین مالی بر اکوسیستم کارآفرینی ایران تاثیرگذار هستند.
به زعم آیزنبرگ (٢٠١١) اکوســـیســـتم ها قابل تقلید نیســـتند و در توســـعۀ کارآفرینی باید مزیت های منطقه ای و کشــوری مورد توجه قرار بگیرد و از تقلید اکوســیســتم های موفق [مانند سـیلیکون ولی] اجتناب شــود (٢٠١١ ,Isenberg)؛ از این رو لازمۀ توسـعۀ کارآفرینی در کشـور نگاه نظام مند مسئولان به کارآفرینیاست ، به طوری که به عوامل اقتصادی، فرهنگی ، مقرراتی مرتبط با کارآفرینی به طور همزمان توجه کنند و در تدوین سیاست های توسعۀ کارآفرینی همۀ ابعاد را در یک اکوسیستم در نظر بگیرند (قنبری، آگهی، علی بیگی، زرافشانی، ١٣٩٥).