چکیده:
توسعۀ کارآفرینی و تداوم فعالیت بنگاههای اقتصادی در محیطهای کسبوکار متغیر و چالشبرانگیز، در گرو شناخت تابآوری و برنامهریزی برای تقویت آن در کسبوکارها است. بسیاری از بنگاههای کوچک و متوسط روستایی در اثر عدم تابآوری مناسب، در سالهای ابتدایی با شکست مواجه میشوند. در این راستا این مقاله با روش کمّی، به بررسی تابآوری مالکان کسبوکارهای روستایی و واکاوی ساختار عاملی تابآوری کسبوکار آنها پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، پیمایشی است. نمونۀ آماری پژوهش، 120 نفر از مالکان کسبوکارهای روستایی غیرکشاورزی شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ استانداردی بود که با استفاده از مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (CD-RISC) و مقیاس تابآوری در طول عمر کسبوکار (LRS-B) طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 انجام شد. نتایج تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که شش عامل توان تطابق و آیندهنگری (%23)، تعامل با مشتریان (%14)، موقعیتطلبی (%11)، حمایت خانوار (%8)، برنامهریزی راهبردی (%7) و حمایت دولت (%6) در مجموع حدود %69 درصد واریانس سازۀ تابآوری کسبوکارهای روستایی را تبیین کردهاند.
Entrepreneurship development and continuing activity of rural enterprises in the unsteady and challenging business environment necessitates recognizing resilience and planning for its improvement in the businesses. Many rural small and medium-sized enterprises fail in early years، because of inappropriate resilience. Thus this study has investigated resilience of rural businesses’ owners and explored factor structure of resilience in their businesses، using quantitative method. This research is applied survey research. The sample was 120 non-farm rural business owners in the Malekan County، province of East Azerbaijan، Iran. Instrument of this research was a standard questionnaire designed on the basis of Conner- Davidson Resilience Scale (CD-RISC) and Lifespan Resilience Scale-Business (LRS-B). Data were analyzed using SPSS23 software. Results of the exploratory factor analysis indicated that the six factors have explained about 69 percent of construct entitled “resilience of rural businesses”، including: capability for adaptation and foresight (23%)، interaction with customers (14%); opportunity-seeking (11%); support from family (8%); strategic planning (7%) and governmental support (6%).