چکیده:
مهمترین ادعای هرمنوتیک فلسفی گادامر تاریخیت یا تاریخمندی فهم است. گادامر در کتاب حقیقت و روش حیثیتهای مختلفی برای فهم میشمارد؛ از جمله حیثیت اطلاقی فهم، حیثیت امتزاجی فهم و حیثیت تبعیت ضروری فهم از پیشفرضهای سیال. هدف او از برشمردن و تحلیل هر یک از این حیثیتها اثبات تاریخمندی فهم به معنای مصدری فهم (= فهمیدن) است که بالتبع فهم به معنای اسم مصدری (= فهم گزارهای) هم تاریخمند خواهد شد. مقاله حاضر ابتدا اصل انگاره دخالت اجتنابناپذیر پیشفرضها در فهم را تحلیل و سپس نقدهای عقلی و تحلیلی این نظر را ارائه کرده است و در بخش سوم مقاله دیدگاه گادامر در ترازوی دلالت آیات قرآن به محک زده شده است. گرچه قرآن کتاب معرفتشناسی نیست، اما از لوازم برخی آیات میتوان دیدگاه قرآن را درباره موضوع مقاله اصطیاد نمود. اینجا هم دلالت آیات بر خلاف مدعای ایشان به اثبات رسیده است.
Gadamer's most important claim of philosophical hermeneutics is the historicity or the historicity of understanding. In the book of truth and method، Gadamer considers different modes of understanding، including the generality mode of understanding، the synthetic mode of the understanding and the mode of the essential adherence to the understanding of fluid preconditions. His purpose of enumerating and analyzing each of these modes is to prove the historicity of understanding as a infinitival meaning of understanding (= to understand) that as a consequence the understanding of meaning of the gerund (= conceptual understanding) will also be historicity. This article first analyzes the notion of inevitable involvement of presuppositions in understanding، and then presents rational and analytical critique of this view. In the third part of the article، Gadamer's view is quantified in the scale of the implications of Quranic verses. Although the Qur'an is not an epistemological book، but the Qur'anic view of the subject can be inferred in the use of some verses. Here، the implication of the verses has been proven contrary to his claim.