چکیده:
ادراک حسی یکی از مسائل بسیار مهم در معرفتشناسی است. مسئله اصلی این مقاله بررسی ماهیت و اعتبار ادراک حسی در چارچوب حقیقتگرایی است. در این مقاله از برخی یافتههای وحیانی بهره گرفته شده است. گرچه امروزه این یافتهها چندان پنهان نیستند که استناد به وحی در آنها ضروری باشد، اما یکی از اهداف مقاله نشاندادن این نکته است که اگر متفکران مسلمان به این یافتهها توجه میکردند، بیش از هزار سال پیش به یافتههای این مقاله میتوانستیم دست یابیم. در این مقاله هم از ماهیت ادراک حسی و هم اعتبار آن تحلیلی جدید ارائه شده است. شاید جذابترین یافته مقاله این نکته باشد که بدون انکار شخصیبودن مفاهیم شخصی، آنها را حاصل تجرید دانسته و عقل را عامل این تجرید شمرده است. نویسنده تلاش کرده است دو موضوع را به اثبات برساند: نخست اینکه ادراک حسی عبارت است از ادراک امری طبیعی با واسطه اندام حسی در حین تأثیر آن امر طبیعی بر یکی از اندام حسی؛ دیگر اینکه ادراک حسی مسبوق به ادراکی اجمالی پیشین از همان شیء محسوس است. در این ضمن، تحلیلی جدید از اقسام مفاهیم نیز ارائه شده است.
Sensory perception is one of the most important issues in epistemology. The main issue of this paper is to examine the nature and validity of sensory perception in the context of truthfulness. In this article، some revelatory findings have been used. Although today these findings are not so much hidden as citation for revelation is necessary، but one of the aims of the paper is to show that if the Muslim thinkers were paying attention to these findings، we could achieve the findings of this article more than a thousand years ago. In this paper، a new analysis of the nature of perceptual perception and its validity is presented. Perhaps the most fascinating finding of the article is that، without denying the personalities of personal concepts، they are considered as the result of abstraction، and reason is the agent for this abstraction. The author attempts to prove two things: first، sensory perception is the perception of the natural object through the sensory organs during its natural effect on one of the sensory organs; second، the sensory perception، in the sense of the preliminaries، of the same object is perceptible Is. Sensory perception is precedented to previous brief perception of the same object. Meanwhile، a new analysis of the types of concepts is presented.