چکیده:
زبانآموزان بسته به پیشینة زبانی، فرهنگی، بازهی سنی و جنسیت سبکهای یادگیری متفاوت دارند. با وجود آنکه سبکهای یادگیری یکی از رایج ترین موضوعات مورد بحث در زمینه ی یادگیری زبانهای خارجی است، در زمینه ی یادگیری زبان فارسی در کشورهای گوناگون تاکنون مطالعه ای صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به بررسی سبکهای غالب یادگیری ادراکی 97 فارسی آموز می پردازد که در 40 کشور خارجی، زبان فارسی آموخته اند. ابزار پژوهش در اینمطالعه ی پیمایشی که از نوع توصیفی ـ تحلیلی است، پرسشنامه سبکهای غالب یادگیری ادراکی رید (1997) می باشد. برای پاسخ پرسشهای پژوهش از جمله چگونگی پروفایل سبکهای یادگیری فارسی آموزان در محیط یادگیری زبان خارجی، تفاوت سبکهای یادگیری آنان بر حسب مقطع تحصیلی، منطقه جغرافیایی، جنسیت و سن، از آزمونهای گوناگون آماری بهره گرفته شد. برای مقایسه میانگین نمرات بر حسب گروههای مختلف (جنسیت، سن و ...) از آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس و برای مقایسه اولویتبندی سبکها از آزمونهای من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج آزمون.های تی مستقل و من ویتنی میان میانگین نمرات و اولویتبندی سبکهای مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان و نیز آزمونهای کروسکال والیس میان میانگین نمرات و اولویتبندی سبکهای مختلف یادگیری در بازههای مختلف سنی اختلاف آماری معنی داری را نشان ندادند. از حیث مناطق جغرافیایی نیز تنها از نظر نمره ی سبکهای بساوشی و گروهی بین آسیایی ها و اروپایی ها اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. همچنین میانگین نمره و اولویت دهی سبک انفرادی در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.
Depending on language background, culture, age range and gender, language learners adopt different learning styles. Although learning styles is one of the well-studied topics in the field of foreign language learning, to our knowledge, no study has explored this topic in the context of learners of Persian as a foreign language. This study aimed to investigate the perceptual learning style preferences of 97 learners of Persian who had acquired Persian in 40 different countries. In this cross-sectional survey study, Reid’s (1997) Perceptual Learning Style Preferences Questionnaire was used for data collection. A variety of statistical tests were used to answer the research questions which related to the learning style profiles of learners of Persian as a foreign language and the learning style differences in terms of level of education, geographic location, gender and age. Results of independent samples t-test and Mann-Whitney test did not show a statistically significant difference between the average scores and learning style preferences of men and women. Kruksal-Wallis test did not indicate a significant difference between the scores and learning style preferences of different age ranges. As for geographicregion, there was a statistically significant difference between Asians and Europeans only in terms of group and haptic style scores. Theaverage scores and individual style preferences differed significantly among subjects who were at different levels of education (bachelor’s, master’s and PhD).
خلاصه ماشینی:
درمیان فارسیآموزان غیرایرانی در کشورهای دیگر، بهنظر میرسد تاکنون پژوهشی انجام نشده است که سبکهای یادگیری آنان را در حوزۀ یادگیری زبان فارسی، بهمنزلة زبان خارجی، شناسایی و نیز تأثیر متغیرهایی ازقبیل جنسیت، سن، ملیت، و مقطع تحصیلی را در سبکهای یادگیری آنان بررسی کند.
۱. 3 نمایة کلی سبکهای یادگیری برای بررسی پژوهشهایی که به سبکهای غالب یادگیری ادراکی بهصورت کلی پرداختهاند، میتوان به این پژوهشها اشاره کرد: پورحسین گیلکجانی (Pourhossein Gilakjani 2012) با استفاده از پرسشنامۀ سبکهای غالب یادگیری رید (Reid 1987) سبکهای یادگیری صد دانشجوی رشتۀ زبان انگلیسی دانشگاه آزاد لاهیجان (چهل مرد و شصت زن) را در ایران بررسی کرد.
نتایج پژوهش آنها نشان داد که سبکهای غالب یادگیری این دانشجویان سبکهای یادگیری دیداری و لامسهای است و این دانشجویان به سبکهای یادگیری انفرادی (6/37%)، جنبشی (2/37%)، شنیداری (6/35%)، و گروهی (۳۴%) تمایل کمی دارند.
نتایج بررسی دادههای جمعآوریشده بهکمک پرسشنامۀ سبکهای غالب یادگیری رید (Reid 1987) نشان داد که سبکهای یادگیری شنیداری، دیداری، بساوشی، و جنبشی بهترتیب سبکهای غالب یادگیری این زبانآموزاناند و برای دانشجویان دختر و پسر سبکهای یادگیری انفرادی و گروهی در اولویتهای فرعی قرار دارند.
نتایج پژوهش آنها نشان داد که دانشجویان ایرانی سبکهای یادگیری جنبشی و بساوشی دارند و بین جنسیت، سن، و سطح مهارت زبانی با سبکهای یادگیری رابطة معنیداری وجود ندارد، اما دانشجویان دختر بیشتر از پسران از سبک یادگیری شنیداری استفاده میکنند.
4. 6رابطة سن و سبکهای یادگیری ادراکی آزمون کروسکال ـ والیس نشان داد که اختلاف آماری معنیداری (۰۵/۰P>) در اولویتبندی سبک یادگیری دیداری، بساوشی، شنیداری، گروهی، جنبشی، و انفرادی بهتفکیک بازههای سنی وجود نداشت.