چکیده:
قاعده طلایی در اخلاق ایجاب میکند که «دیگران را چون خویشتن دوست بداریم» یا «با دیگران آنگونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود»؛ قاعدهای که گاه به صورت سلبی بیان میشود: «چیزی را که برای خود دوست نمیدارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید». اما این «دیگران» چه کسانی هستند؟ این آموزه ساده در دل خود پیچیدگیهای فراوانی دارد. مفسران کتاب مقدس بر سر تفسیر این آموزه مشاجرات بسیار داشتهاند. نزد برخی مفسران، «دیگران» صرفاً به همکیشان اشاره دارد و قاعدۀ طلایی رفتار اخلاقی را صرفاً با آنان لازم میدارد. در نزد گروهی دیگر، «دیگران» قدری عامتر تعریف میشود. مفسران عامگرا معتقدند کتاب مقدس رفتار اخلاقی و محبت در حق همه انسانها را لازم شمرده است. در این میان مفسرانی هستند که با در نظر گرفتن درجاتی برای محبت، معتقدند محبت کامل فقط باید در حق همکیشان صورت پذیرد و پایینترین درجه محبت معطوف به ناهمکیشان است. این مقاله میکوشد دیدگاه الاهیاتی مسیحیت را درباره این مسئله بکاود. برای بررسی دیدگاههای این دین به سراغ متون مقدس و منابع تفسیری آن رفته است.
خلاصه ماشینی:
رفتار اخلاقی با ناهمکیشان از دیدگاه تفاسیر مسیحی سید حامد علیزاده موسوی مهراب صادقنیا [تاریخ دریافت: 05/04/1396 تاریح پذیرش: 03/05/1396] چکیده قاعده طلایی در اخلاق ایجاب میکند که «دیگران را چون خویشتن دوست بداریم» یا «با دیگران آنگونه رفتار کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود»؛ قاعدهای که گاه به صورت سلبی بیان میشود: «چیزی را که برای خود دوست نمیدارید برای دیگران نیز دوست نداشته باشید».
مثلا اگر کتاب مقدس تأکید دارد که دروغ نگویید، این الزام به ترک دروغ فقط وقتی حتمی است که مخاطب همکیش باشد و به ناهمکیش میتوان دروغ گفت؛ و گاه نیز تصور میشود الزام اخلاقی مشروط به همکیش نیست و همۀ مخاطبان را در بر میگیرد.
این دو آموزه، که همان قاعده طلایی در اخلاق هستند، به دو شکل در کتاب مقدس آمدهاند؛ گاه با این بیان که «همسایه خود را همچون خویشتن دوست بدار» و گاه بدین صورت: «آنچه خواهید که مردم به شما کنند شما نیز بدیشان همچنان کنید.
1. همسایه از دیدگاه تفاسیر یکی از آیات بسیار مهمی که در بخشهای مختلف عهد جدید تکرار شده عبارت است از: «همسایه خود را همچون خویشتن دوست بدار» (متی، 19: 19؛ مرقس، 12: 31؛ رومیان، 13: 9-10؛ غلاطیان، 5: 14).
2. قاعده طلایی آموزه اخلاقی دیگری که مفسران کتاب مقدس برای اثبات دیدگاه عامگرایانه رفتار اخلاقی و ضرورت رفتار اخلاقی با ناهمکیش ذکر کردهاند عبارت است از: «آنچه خواهید که مردم به شما کنند شما نیز بدیشان همچنان کنید.