چکیده:
ویلیام لین کریگ معتقد است که استدلال تقدیرگرایی کلامی که در صدد نشان دادن عدم اختیار انسان است از دو جهت عمده گرفتار اشکال است. در این استدلال در تفسیر «در محدوده قدرت قرار داشتن» میان ضروت لازم و ضرورت لزوم خلط شده است. همچنین این استدلال به تمایز میان تغییر گذشته و تاثیرگذاری خلافواقع بیتوجه بوده است. در کنار نقد کریگ بر این استدلال، شاهد نظریه ایجابی او در اثبات اختیار انسان هستیم که او را در جرگه مولینیستها قرار میدهد، زیرا او برای اثبات اختیار انسان از نظریه علم میانه بهره میگیرد. از نظر کریگ، نظریه علم میانه نیازمند اثبات فلسفی نیست و در عین حال میتوان دلایل الهیاتی متعدد مبنی بر صحت آن ارائه کرد. از جمله میتوان به مشیت الهی و علم پیشین الهی به عنوان دو مفهوم الهیاتی اشاره کرد که علم میانه در تبیین آنها موثر است. اما به نظر میرسد که روش کریگ در اثبات اختیار انسان با استفاده از نظریه علم میانه گرفتار اشکال است. در کنار اشکالات تومیستها، همچون عدم وجود متعلق برای این علم و انفعالپذیری علم الهی، نظریه علم میانه با تلقی کریگ با اختیار انسان نیز سازگار نیست.
خلاصه ماشینی:
"رابرت آدامز در باب این شرطیها معتقد است شرطیهای خلاف واقع مربوط به مخلوقات ممکن و (نه مخلوقات محقق ) به طور کلی کاذب هستند و اگر خلاف واقع صادقی دربارٔە مخلوق محقق وجود داشته باشد، صدق این گزاره آن قدر دیر به دست آمده است که نمیتواند آن طور که نظریۀ علم میانه میگوید در تصمیم گیری خداوند برای خلق جهان مؤثر باشد (٣٤٥ ,١٩٩١ Adams).
گزاره های حملی که در علم پیشین سادٔە خداوند وجود دارند ممکن است در صورت مطابقت با اتفاقات آینده صادق باشند، اما این قضیه نمیتواند دربارٔە خلاف واقع های اختیار که مربوط هستند به مخلوقات غیرمحقق صدق کند، چراکه افعال این مخلوقات نیز هنوز محقق نشده اند تا با گزاره های خلاف واقع مطابقت کند (٣٤٥ ,١٩٩١ Adams).
در نتیجه از نظر کریگ مولینیست ها برای معتقد بودن به صدق خلاف واقع های اختیار پیش از فرمان الهی دلیل خوبی دارند و مخالفان علم میانه باید استدلالی ارائه کنند و به وسیلۀ آن نشان دهند این گزاره نمیتواند پیش از فرمان خداوند صادق باشند.
امکان علم پیشین خداوند به خلاف واقع های صادق بر اساس سؤال سوم ، حتی اگر خلاف واقع های اختیار پیش از فرمان خداوند صادق باشند، آیا برای خداوند ممکن است که به آنها در آن لحظۀ مقدم معرفت داشته باشد؟ کریگ معتقد است از طرفی میتوان تصدیق کرد که خداوند ماهیات شخصی را آن قدر کامل ادراک میکند که میداند آنها در موقعیت های مختلف چگونه عمل میکنند."