خلاصه ماشینی:
"یکی از کودکان را به عنوان فرمانده انتخاب میکردند و بچهها در این نظام خشک ارتشی،به عنوان جنگجو پرورش پیدا میکردند،ببینید،من میخواهم توجه شما را به این نکته جلب میکنم که در آن دوران،چیزی به اسم کودکی وجود نداشت و کودک،یک انسان و بزرگسال رشد نیافته بود که باید هر چه سریعتر آماده میشد تا وارد دنیای بزرگسالی میشود.
آیا میتوانیم بگوییم که نیوتن،نویسندهء کتابهای علمی و متون علمی برای«کودکان»بوده؟اگر بتوانیم چنین حکمی بدهیم،پس میتوانیم بگوییم که«درخت آسوریک»نیز کتاب کودکان و یک متن قدیمی ویژه کودکان است!در هر صورت،این نکته را فقط به عنوان این عرض میکنم که بیتوجهی به این مفهوم راهبردی و این پیشنیاز واقعی برای ورود به هر بحث ویژه کودکان،موجب اشتباهات این چنینی میشود و متأسفانه،زحمات بزرگ و عظیمی را به انحراف میکشاند.
کتاب حجمی بسیار بزرگ داشت و چنان سنگین بود که شاید مثلا باید دو نفر شاهآبادی: مفهوم کودکی، مفهومی مدرن است و به اعتقاد غربیها، چیزی حدود صد و هفتاد تا هشتاد سال عمر دارد.
وقتی در دوران جدید بورژوازی رشد میکند،طبقهء متوسطی به وجود میآید که به تبع آن،خانوادهء هستهای نمود پیدا میکند و این خانوادهء هستهای،متشکل از پدر و مادری است که سر کار میروند و در منزل نیستند و کودک که سرگردان میماند،میگویند در مورد این فضا چه باید کرد؟فضای بین کودک بیولوژیکی و بزرگسالی چگونه باید پر شود؟این فضا،کاملا زمانی و کمی است.
او تأکید دارد که تا 12 سالگی،بچه آزاد باشد و به طبیعت خودش رجوع کند و فقط باید احساسش را پرورش دهد و نشانههایی دادید و از منابعی استفاده کردید که در آنها کودک را فقط پسر بچه در نظر گرفته بود؛ بستور پسر است،سهراب پسر است،میگویید که اسپارتیها کودکان خود را برای آموزش جنگاوری میفرستادند."