چکیده:
جایگاه ویژه و گستردگی فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) در قرآن و احادیث بسیار چشمگیر است. این مقاله با تبیین، تحلیل و نقد دیدگاه های دانشمندان اهل تسنن و شیعه در زمینه حدیث «فاطمه بضعه منی» که به صورت های گوناگون در جوامع روایی اهل تسنن و شیعه از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است، به اثبات و تبیین گسترده و قلمرو عصمت فاطمه زهرا(س) پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که از میان تفسیرها و خوانش های گوناگون از این حدیث، برمی آید که فاطمه زهرا(س) در تمامی کمالات به جز نبوت و رسالت وارث کمالات نبوی است و با توجه به پس گزاره های متعدد حدیث نه تنها از این حدیث، عصمت فاطمه زهرا(س) از گناه و انجام عمل مکروه و ترک اولی که عصمت آن حضرت از هر گونه تمایل و صفت نفسانی ناپسند که مورد خشنودی خداوند نیست، اثبات می گردد.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله با تبیین ، تحلیل و نقد دیدگاه های دانشمندان اهل تسنن و شیعه در زمینه حدیث «فاطمة بضعة منی » که به صورت های گوناگون در جوامع روایی اهل تسنن و شیعه از پیامبر اکرم نقل شده است ، به اثبات و تبیین گسترده و قلمرو عصمت فاطمه زهرا پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که از میان تفسیرها و خوانش های گوناگون از این حدیث ، برمی آید که فاطمه زهرا در تمامی کمالات به جز نبوت و رسالت وارث کمالات نبوی است و با توجه به پس گزاره های متعدد حدیث نه تنها از این حدیث ، عصمت فاطمه زهرا از گناه و انجام عمل مکروه و ترک اولی که عصمت آن حضرت از هر گونه تمایل و صفت نفسانی ناپسند که مورد خشنودی خداوند نیست ، اثبات می گردد.
٤. تمامی کمالات غیر از نبوت و رسالت بنابراین ، بر اساس آنچه در رد احتمال سوم گفته شد، فاطمه زهرا صرفا در مقامات ولایت و بندگی حضرت حق ، پاره ای از رسول خدا است ، باید تحقیق شود که آیا فاطمه زهرا در تمامی مقامات که از فروع مقام ولایت پاره ای از رسول اکرم است ویا در بخشی از آنها؟ اینجا است که اهل تسنن که قایل به عصمت مطلق رسول خدا نیستند و از جمله «ایجی » و «جرجانی » با گستاخی تمام بدان تصریح کرده اند، (ایجی ، ١٣٢٥: ٣٥٦/٨) با قطعیت عصمت فاطمه زهرا را انکار می کنند و آن را دلیل بر این می دانند که از حدیث «فاطمة بضعة منی » به هیچ وجه عصمت فاطمه زهرا استفاده نمی شود."