چکیده:
فناوری اطلاعات به عنوان یک پیوند دهنده، تمامی علوم روز را به کار میگیرد تا بتواند اطلاعات مورد
نیاز متخصصین، صنایع، سازمان ها و بالاخره همه مردم در قسمت های مختلف جامعه را در کمترین زمان و
بهترین وجه ممکن تامین نماید. به طوری که امروزه فناوری اطلاعات مرزهای کشورهای جهان را در
مینوردد و ملتها را در یک جامعه جهانی گردهم میآورد. با ورود فناوری اطلاعات به سازمان،
عملکردهای مدیریت منابع انسانی دستخوش تغییر می شود. این تغییر در صورتی می تواند موثر باشد که
ابتدا فعالیت هایی را که فناوری اطلاعات می تواند انجام دهد، شناخته و زمینه بروز این فعالیتها را فراهم
نماییم. متعاقب آن مدیریت منابع انسانی با شرایط جدید آشنایی لازم را پیدا نموده تا بتواند با بهرهگیری از
ظرفیت هایی که فناوری اطلاعات می تواند ایجاد کند، سبب ارتقاء عملکرد منابع انسانی سازمان شود. با
توجه به مطالب فوق حتی بیان این مطلب که در آینده سازمانها بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند
به حیات ساختاری خود ادامه دهند تقریبا دور از تصور است. تاثیرات فناوری اطلاعات، ساختار را به
گونهای دگرگون می سازد که با شکل امروزی آن متفاوت خواهد بود. ساختار سازمانی مناسب با پیشرفت
فناوریها، توان مدیریت را در تحصیل ماموریت ها و هدفهای راهبردی افزایش خواهد داد. در سازمانی
که فرآیند گردش اطلاعات در آن رکن اساسی را ایفا میکند (یا اطلاعات نگر و اطلاعات بر است) بدون
شک فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار آن تاثیر خواهد گذاشت. ساختار سازمانی مهمترین عامل در
برقراری ارتباطات و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات است به عبارت دیگر سرمایه گذاری و به
کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات بایستی ساختار سازمانی را متحول و اثربخش سازد. از این رو جوامع
دچار دوگانگی شده یا می شوند و بخش فوقانی و زیرین ساختار اشتغال در حال رشد و بخش میانی آن در
حال کوچک شدن است. سرعت و میزان این تغییر به جایگاه هر کشور در تقسیم کار جهانی و فضای
سیاسی آن بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
1. Educational administration تعريف فناوري فناوري اطلاعات در واقع به معناي فن بهره برداري از انديشه هاي انساني است که با سپردن امور شناخته شده ، تکراري و غيرخلاق به ماشين از طريق خودکارسازي عمليات ، انديشه هاي انساني را در جهت مکاشفه در ناشناخته ها آزاد مي سازد (همان منبع ) ضرورت ، اهميت و هدف آموزش الکترونيکي نيازهاي روزافزون مردم به آموزش ، عدم دسترسي آن ها به مراکز آموزشي، کمبود امکانات اقتصادي، کمبود آموزشگران مجرب ، و هزينه هاي زيادي که صرف آموزش ميشود، متخصصان را بر آن داشت که با کمک فناوريهاي اطلاعات ، روش هاي جديدي براي آموزش ابداع نمايند که هم اقتصادي و باکيفيت باشند و هم بتوان با استفاده از آن ، به طور همزمان جمعيت کثيري از فراگيران را تحت آموزش قرار داد.
(حسن زاده ، ١٣٨٢) کاربرد فناوري اطلاعات در عملکردهاي مديران آموزشي برخي از نتايج کاربرد فناوري اطلاعات در عملکردهاي مختلف مديران آموزشي به شرح ذيل است : ــ دقت در انجام عملکرد ــ سرعت در انجام عملکرد ــ شفافيت در سيستم ــ جامعيت در طراحي سيستم ــ اطلاع رساني گسترده و به موقع با استفاده از شبکه هاي اينترنت و اينترانت ــ ارزيابي دقيق و سريع ــ اعلام بازخورد به موقع ــ انجام امور تکرارپذير توسط سيستم هاي سخت افزاري ــ کنترل و ارزيابي نامحسوس ــ برقراري عدالت ــ برقراري نظم بيشتر(مجيدرضا عبدالله پور، ١٣٩٣) نقش هاي در حال تغيير مديران عبارت است از: ــ کاهش نيروي انساني غيرفعال و تقويت نيروهاي باقيمانده ــ ايجاد زمينه دريافت آموزش هاي جديد و مستمر ــ کاهش فشار رواني کارکنان ــ افزايش کيفيت زندگي کاري ــ واکنش مناسب و سريع نسبت به تغييرات فناوري ــ تشکيل تيم هاي تخصصي ــ پرداخت پاداش و مزايا براساس خروجي تيم هاي کاري ــ استفاده از ساعات کاري انعطاف پذير ــ همسوسازي اهداف کارکنان با اهداف سازمان ــ به کارگيري روش هايي جهت افزايش تعهد در کارکنان (منبع پيشين ) برخي از مواردي که فناوري و اطلاعات سبب تغيير فرايندهاي سازمان مي شود عبارتند از: ــ فناوري اطلاعات موجب مکانيزه شدن و سرعت بالاي فرآيندها ميگردد.