چکیده:
زمینه: سبک زندگی مدلی از زندگی میباشد که وابسته به زمان و مکان است و درون یک بافت ویژه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی شکل میگیرد. سبک زندگی نقش مهمی در سلامت فردی و اجتماعی شهروندان جامعه ایفا میکند و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، سبک زندگی بخش اساسی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است که دانشگاهیان، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه میبایست در پرداختن به این مفهوم مهم، آسیبشناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه اهتمام و تاکید ورزند. اهمیت سبک زندگی در سلامت جسم و روان به حدی است که دورههای آموزشی گوناگونی با عنوان سبک زندگی در سلامت در دانشگاههای مختلف جهان تدوین و اجرا شده است. نویسندگان مقاله حاضر نیز به همراه گروهی از متخصصین حوزه سلامت بر آن شدند تا با توجه بهویژگیهای بومی و فرهنگی خاص جامعه ایرانی، در یک طرح پژوهشی، دوره آموزشی کارشناسی ارشد سبک زندگی در سلامت را در کشور راه اندازیکنند. هدف این مقاله بررسی ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین این برنامه آموزشی است.
نتیجهگیری: در تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت به دو اصل اخلاقی سودمندی و نازیانمندی توجه ویژهای شد. حقوق دانش اموختگان و شهروندان جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت و سعی شد مسئولیتهای مجریان و نهادهای آموزشی به دقت تعیین شود. همچنین، ویژگیها بومی، فرهنگی و مذهبی جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
ملاحظههای اخلاقی مورد توجه در تدوین برنامۀ آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشتۀ سبک زندگی در سلامت چکیده زمینه: سبک زندگی مدلی از زندگی میباشد که وابسته به زمان و مکان است و درون یک بافت ویژه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی شکل میگیرد.
نتیجهگیری: در تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت به دو اصل اخلاقی سودمندی و نازیانمندی توجه ویژهای شد.
چنانچه از منظر تاریخی به مفهوم سبک زندگی نگریسته شود باید گفت این مفهوم توسط برخی محققان و صاحبنظران در دهه 50 میلادی در حوزۀ اقتصاد برای اشاره به اهمیت بالقوه فهم، شرح و پیشبینی رفتار خریداران مورد توجه قرار گرفت که امروزه حوزۀ کاربردی خود را بیش از پیش گسترش داده است(2).
(رجوع شود به تصویر صفحه) در این میان، نقش سبک زندگی در سلامت جسمی و روانی بیش از سایر مؤلفهها مورد توجه قرار گرفته است.
در دهههای اخیر سبک زندگی به عنوان یک عامل مهم در وضعیت بهداشت و سلامت جامعه مورد توجه قرار گرفته است.
بنابراین در تدورین و طراحی برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت نیز ملاحظههای اخلاقی ویژهای مورد توجه قرار گرفت.
این اصول اخلاقی عبارتاند از: 1- سودمندی 2- نازیانمندی 3- توجه به حقوق دانش اموختگان و شهروندان جامعه 4- مشخص ساختن مسئولیتهای مجریان و نهادهای آموزشی 5- تأکید بر رسالتهای دورۀ آموزشی سبک زندگی در سلامت 6- توجه به ویژگیها بومی، فرهنگی جامعه 7- تأکید بر باورهای مذهبی و دینی در تدوین برنامه ملاحظههای اخلاقی در این پژوهش با معرفی منابع مورد استفاده، اصل اخلاقی امانت داری علمی رعایت و حق معنوی مؤلفین آثار محترم شمرده شده است.