چکیده:
پایداری دفاتر ICT روستایی، به معنای توانایی حفظ مزیت رقابتی یا توسعه عملکرد در بلندمدت و تداوم رضایت روستائیان در طول زمان است. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش که با رویکرد کیفی و روش میدانی انجام شده است، شناسایی عوامل موثر بر پایداری و ارائه یک مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار دفاتر ICT روستایی است. منطقه مورد مطالعه در این پژوهش، استان اصفهان است و 388 دفتر ICT روستایی فعال در سطح استان وجود دارد که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، 50 دفتر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای به دست آوردن اطلاعات موردنیاز، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا در دو مرحله استفاده شد و 7 شاخص عمده و 37 متغیر مختلف پایداری دفاتر ICT روستایی شناسایی شدند. شاخص های اصلی عبارتند از: 1. ویژگی های فردی کارگزاران دفاتر، 2. فاکتورهای اجتماعی، 3. فاکتورهای اقتصادی، 4. فاکتورهای تکنولوژیکی، 5. مکان دفاتر، 6. خدمات و 7. فاکتورهای سازمانی. بر اساس شاخص های استخراج شده، مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار دفاتر طراحی گردید. این مدل می تواند در کمک به دفاتر ICT روستایی برای اجرا و نظارت بر شیوه های پایدار، نقش حیاتی ایفا کند.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، هدف اصلی این پژوهش که با رویکرد کیفی و روش میدانی انجام شده است، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری و ارائه یک مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار دفاتر ICT روستایی است.
بنابراین، هدف اصلی از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری دفاتر ICT روستایی و ارائه یک مدل هوش تجاری برای مدیریت پایدار و حمایت از مدیران در وظیفه تصمیمگیریشان در استان اصفهان است.
وی با استفاده از تحلیل محتوا به کشف و توضیح مسائل کلیدی که مراکز خدماتی در جهت توسعه فعالیت خود برای خدماترسانی به مناطق روستایی با آن مواجه هستند، پرداخته و از نقش کارکنان این مراکز در افزایش مشارکت ذینفعان جامعه حمایت میکند؛ همچنین، به شناسایی قابلیتهای هستهای، مبتنی بر زمینه اجتماعی، برای اداره مؤثر و پایدار اجتماعی و نیز معرفی نظریه قابلیتهای پویا بهعنوان یک نظریه مناسب که میتواند در پژوهشهای آینده بهکار رود، پرداخته است.
پرسشهای مصاحبه در راستای دستیابی به اهداف پژوهش و در زمینههای زیر متمرکز شده بود: - نظر کلی شما در مورد دفاتر خدمات ICT روستایی در ایران چیست؟ - انگیزه شما از راهاندازی دفتر ICT روستایی چه بوده است؟ - از نظر شما، دفاتر ICT روستایی در حال حاضر با چه مشکلات و چالشهایی مواجه هستند؟ - از نظر شما با توجه به اینکه مردم در خانههای خود رایانه دارند، آیا هنوز هم به این دفاتر نیاز داریم؟ - از نظر شما برخی از عوامل اصلی که بر پایداری دفاتر ICT روستایی تأثیر میگذارند، چه هستند؟ - منبع اصلی درآمدی دفتر شما چیست؟ - مشکل اصلی شما در مدیریت دفتر چیست؟ - نظر شما در مورد دانش و اطلاعات موردنیاز برای تصمیمگیری در خصوص پایداری دفاتر خدمات ارتباطی چیست؟ - آیا فکر میکنید دفتر ICT روستایی شما میتواند پایدار باشد؟ زمان انجام هر مصاحبه، با توجه به راحتی مصاحبهشوندگان و اطمینان از عدم اختلال و مزاحمت کمتر در برنامه کاری آنان برنامهریزی شده بود."