چکیده:
از جمله مواردی که پس از 32 ســال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همواره نیاز به آن احساس می شده، تحول در علوم انسانی با رویکردی اسلامی بالاخص در حوزه های اقتصاد و بازرگانی می باشد. در این میان، نگاهی به حوزه بازرگانی از جمله علم بازاریابی بیانگر این اســت که عمده مباحــث موجود در این علم از جملــه تصمیم های مربوط به آمیخته بازاریابی شــامل شیوه های قیمت گذاری محصولات، ویژگی محصولات، تبلیغات محصــولات و امور مربوط به توزیع آن ها که هســته اصلی این علم را تشــکیل می دهد، تحت تاثیر نظریه های غربی بوده و به همین شیوه نیز در دانشگاه ها تدریس می گردد. این نظریه ها که تحت تاثیر ارزش های کاپیتالیســتی مطرح گردیده، تمرکز عمده شــان بر امور مادی بوده و هدف نهایی آن ها کســب حداکثر سود از طریق رضایتمندی مشتریان هدف می باشد. در این میان، مطالعه آیات و روایات اسلامی ذهن هر محققی را متوجه معیارهایی خواهد ساخت که اسلام در رابطه با تصمیم های آمیخته بازاریابی مطرح نموده؛ معیارهایی که در موفقیت کســب و کارهای امروزی بسیار موثر بوده و بسیاری از صاحب نظران غربی به تازگی به نتایج آن دســت یافته و رویکردهای جدید در بازاریابی را بر مبنای آن مطرح نموده اند؛ لذا هدف از تحقیق حاضر پاســخگویی به این پرســش اصلی است که آمیخته بازاریابی با رویکردی اسلامی چگونه تبیین می شود؟این مطالعه از نوع توصیفی است. برای تبیین موضوع و پاسخگویی به سوالات تحقیق، روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا اســتفاده می شــود. بدین ترتیب، با مرور پیشــینه تئوری آمیخته بازاریابی و بررســی این موضوع با اســتناد بر منابع ناب اســلامی همچون قرآن، نهج البلاغه، روایات ائمه معصومین (علیه الســلام) و ...، عناوین مقاله در چهار ســرفصل عمده محصول اســلامی، قیمت گذاری اســلامی، تبلیغات با معیارهای اســلامی و توزیع منطبق بر موازین اسلامی بیان شده و نهایتا مدلی از آمیخته بازاریابی اسلامی ارائه خواهیم داد.
خلاصه ماشینی:
در این میان، نگاهی به حوزهی بازرگانی از جمله علم بازاریابی بیانگر این است که عمده مباحث موجود در این علم از جمله تصمیمهای مربوط به آمیخته بازاریابی شامل شیوههای قیمتگذاری محصولات، ویژگی محصولات، تبلیغات محصولات و امور مربوط به توزیع آنها که هستهی اصلی این علم را تشکیل میدهد تحت تاثیر نظریههای غربی بوده و به همین شیوه نیز در دانشگاهها تدریس میگردد.
نبايد فراموش کرد که لازم نيست نام خدا و غير خدا در ماهيت گوشت از نظر بهداشتى اثرى بگذارد، زيرا محرمات در اسلام روى جهات مختلفى است، گاهى تحريم چيزى به خاطر بهداشت و حفظ جسم است، و گاهى به خاطر تهذيب روح و زمانى به خاطر حفظ نظام اجتماع، و تحريم گوشتهائى که به نام بتها ذبح میشود در حقيقت جنبه معنوى و اخلاقى و تربيتى دارد آنها انسان را از خدا دور میکند، و اثر روانى و تربيتى نامطلوبى دارد، چرا که از سنتهای شرک و بت پرستى است و تجديد کننده خاطره آنهاست (مکارم شیرازی و همکاران،1385).
مکارم شیرازی (1360) نیز در مطالعات خود بیان مینماید: اگر استفاده از منابع طبیعی موجب ضرر و زيان جامعه گردد، به حکم «قانون لاضرر» كه از قوانين مسلم اسلامى است میتوان جلو آن را گرفت، بنابراين، بهره گيرى از منابع مباح طبيعى براى افراد نامحدود نيست.
بسیارى از فقیهان و دانشمندان از این جمله امام (علیهالسلام) استفاده کردند که حکومت اسلامى حق قیمت گذارى را در مواردى که لازم میبیند دارد و اگر نرخهایی براى مواد غذایى و غیر آن تعیین کند همه مردم باید آن را معتبر بشمارند و تخلّف از آن ممنوع است.