چکیده:
اگرچه امروزه رویکرد واحدی در مورد اینکه فقر کودک چیست و چگونه محاسبه میشود وجود ندارد اما اغلب مطالعات و سازمانهای مرتبط با مسئله فقر کودک آن را بهعنوان پدیدهای چندبعدی در نظر میگیرند. فهم درست از وضعیت کودکان و نوجوانانی که فقر را در زندگی خود تجربه میکنند میتواند برای سیاستگذاری در زمینه کاهش فقر کودکان و شکستن دور باطل فقر تاثیر بسزایی داشته باشد. در این مطالعه با استفاده از دادههای طرحسنجشعدالتدرشهر تهران سال 1390 و رویکرد MODA، فقرچندبعدی و همپوشانی محرومیتهای کودکان در 6 بعد سلامت، آموزش، مسکن، تغذیه، امکانات زندگی، امنیت و حمایت مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بیشترین نرخ محرومیت بهترتیب در ابعاد امکانات زندگی، مسکن، سلامت، تغذیه، امنیت و حمایت و آموزش مشاهده میشود.همچنین79 درصد کودکان حداقل در یک بعد از 6 بعد محروم هستند. این کودکان بهطور متوسط از 8/ 1 محرومیتها رنج میبرند که برابر 30 درصد محرومیتهاست.
Although there is no Unified approach about what child poverty is and how it is calculated، but most studies and organizations related to the issue of child poverty، consider it as a multidimensional phenomenon. Proper understanding of the situation of children and teen agers who experience poverty in their lives، can be an important tool for breaking the void circle of poverty and child poverty reduction policies. In this article، multidimensional child poverty and overlapping of children's deprivations in 6 dimensions are investigated. For this purpose، "Justice Measuring Project in Tehran 2011" and "Multiple Poverty and Overlapping of Deprivation Analysis Approach" were used. Results indicate that across the six dimensions، child deprivation rates are highest in facilities، housing، health، nutrition، security and protection and education respectively.79% children in Tehran also are deprived in one or more dimensions out of that six case. The children on average، deprived in one or more dimensions tend to suffer from 1.8 deprivations،. This is 30% of the total deprivations.
خلاصه ماشینی:
اندازه گیری فقر چند بعدی کودک : رویکرد محرومیت چندگانه همپوشان ٭ میرحسین موسوی،٭٭ حسین راغفر،٭٭٭ میترا باباپور٭٭٭٭ و محدثه یزدان پناه ٭٭٭٭٭ تاریخ دریافت ١٣٩٥/٨/١١ تاریخ پذیرش ١٣٩٥/١٢/٣ اگرچه امروزه رویکرد واحدی در مورد اینکه فقر کودک چیست و چگونه محاسبه میشود وجود ندارد اما اغلب مطالعات و سازمان های مرتبط با مسئله فقر کودک آن را به عنوان پدیده ای چندبعدی در نظر میگیرند.
در این مطالعه با استفاده از داده های طرح سنجش عدالت در شهر تهران سال ١٣٩٠ و رویکرد MODA، فقر چندبعدی و همپوشانی محرومیت های کودکان در ٦ بعد سلامت ، آموزش ، مسکن ، تغذیه ، امکانات زندگی، امنیت و حمایت مورد بررسی قرارمیگیرد.
کلیدواژه ها: فقر کودک؛فقر چندبعدی؛ محرومیت چندگانه همپوشان ___________________________________________________________________ *این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی با عنوان «مطالعه تطبیقی درخصوص سیاست های کاهش فقر چندبعدی کودکان » به شماره ٩٣/٤٣٧٥ می باشد که تحت حمایت مؤسسه کارو تأمین اجتماعی اجرا شده است .
به دنبال این تعریف صندوق کودکان سازمان ملل متذکر می شود که اندازه گیری فقر کودک را نباید با ارزیابی های فقر عمومی که اغلب تنها بر سطوح درآمدی تأکید می کنند یکجا جمع کرد، بلکه باید برای کودکان دسترسی به خدمات اجتماعی اساسی به ویژه تغذیه ، آب ، بهداشت ، سرپناه ، آموزش را در نظر گرفت .
در این مطالعه با استفاده از داده های طرح سنجش عدالت در شهر تهران در سال ١٣٩٠، فقر چندبعدی و همپوشانی محرومیت های کودکان در ٦ بعد سلامت ، آموزش ، مسکن ، تغذیه ، امکانات زندگی، امنیت و حمایت مورد بررسی قرار گرفت .