چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین میزان تاثیر مداخالت قرآنی بر سلامت عمومی دانش آموزان
دختر مقطع متوسطه است. روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمونـپس آزمون با
گروه آزمایش و کنترل بود. جامعة آماری نیز دانش آموزان دختر مقطع متوسطة شهرضا
در سال تحصیلی91-90 بودند. ابتدا پرسشنامة سلامت عمومی(28-GHQ (بین 150
نفر از دانش آموزان یک دبیرستان بهروش تصادفی اجرا شد. 30 نفر که سلامت عمومی
کمتری داشتند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل
قرار گرفتند. مداخالت قرآنی در هفت جلسة یکساعته به گروه آزمایش بهصورت
گروهی آموزش داده شد. گروه کنترل هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند. بعد از
پایان آموزش، پسآزمون درمورد هر دو گروه)آزمایش و کنترل( اجرا شد. نتایج تحلیل
کوواریانس نشان داد که آموزش مداخالت قرآنی، سلامت عمومی دانش آموزان را افزایش
داده است)01/0>P .)همچنین، آموزش قرآن در کاهش نشانه های جسمانی)01/0>P ،)
اضطراب و بدخوابی)05/0>P ،)اختالل در عملکرد اجتماعی)01/0>P )و افسردگی
)05/0>P )تاثیرداشته است؛ براساس یافته های این تحقیق، آموزش مداخالت قرآنی،
باعث افزایش سلامت عمومی دانش آموزان شده است.
کلیدواژهها: .
خلاصه ماشینی:
براساس پژوهشهای مختلف نیز با توجه به مؤثربودن آواي قرآن Sabo Michael Chlan در کاهش اضطراب بيماران و با درنظرداشتن محاسن آن نظير صرف کمتر وقت، مخارج کمتر و بيخطر بودن، ميتوان استفاده از اين روش را براي کاهش اضطراب قبل از عمل بيماران توصيه کرد(عطاری، ساجدي و حيدري، 1379: ص 94- 91؛ تجویدی و همکاران، 1380: 60-55)؛ بنابراین، آوای قرآن باعث کاهش درد زایمان(طهماسبی،1377: ص 77-76 و 161-159؛ موسوی،1380: ص 169-157)، کاهش اضطراب(عطاری و همکاران، 1379: ص 94-91؛ خاتونی، 1376: ص 24- 22؛ نیکبخت نصرآبادی، 1377: ص 84- 78؛ تجویدی و همکاران، 1380: ص 60- 55؛ میرباقر و رنجبر، 1382: ص 19-15؛ مجیدی، 1383: ص 67- 61؛ حسنی، 1384: ص 118- 105)، کاهش افسردگی(انصاری جابری و همکاران، 1384: ص 48-42)، بهبود وضعیت فیزیولوژیک نوزادان نارس(کشاورز و همکاران، 1389: ص177- 169) و درمان ناباروری(خادم و همکاران، 1387: ص220- 215) میشود.
ازنظر ویژگیهای روانسنجی این پرسشنامه، پژوهشگران، چهار عامل پرسشنامه یعنی نشانههای جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی را ازطریق اعتبار سازه تأیید کردند و پایایی آن را نیز با سه روش بازآزمایی، تصنیفی و آلفای General Health Questionnaire (GHQ-28) Goldberg Hillier Somatic symptoms Anxiety and insomnia Social dysfunction Depression کرونباخ بهترتیب 72/0، 93/0، 90/0 بهدست آوردند(تقوی، 1380: ص 398- 381).
نتایج این پژوهش نشان داد آموزش مداخلات قرآنی، با کاهش نشانههای جسمانی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی، سلامت عمومی دانشآموزان را افزایش داده است.