چکیده:
پوشاک در ابتدا جنبه حفاظتی و مصون نگه داشتن بدن در برابر عوامل طبیعی را دارا بود ولی بعدها با توجه به اعتقادات مذهبی ، فعالیت های اجتماعی و فرهنگی نقش برجسته تری پیدا کرد. در شهر شیراز انواع پوشاک با رنگ های متنوع و جذاب در دوره های متوالی تاریخی با توجه به اقلیم ، آداب و رسوم ، ویژگی های جغرافیایی و ریز فرهنگ ها وجود داشته و هم اکنون بسیار کم رنگ شده است. با توجه به آمار و در مقایسه با تعدادی از کشور های منطقه، ایران و به خصوص شهر شیراز در این زمینه در جایگاه بسیار پایینی قرار دارد. می توان گفت عملا از صنعت پوشاک در جهت ارتقای سطح اقتصادی بهره ای نمی برد. درحالی که با معضل بیکاری و رکود اقتصادی مواجه است. این در حالی است که شهر شیراز در گذشته یکی از طراحان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطرح در سطح کشور بوده است. اما هم اکنون از وضعیت خوبی برخوردار نیست. لذا باید گام های اساسی در جهت بهبود این وضعیت و شکوفا شدن دوباره این هنر و صنعت در شهر شیراز برداشته شود. از همین رو در مقاله فوق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی سعی در بررسی مباحث فرهنگ، پوشاک و ارتباط آن با خانه لباس در شهر شیراز شده است و نتایج نشان می دهد که شیراز مستلزم وجود مکان و فضایی مناسب جهت نمایش لباس می باشد، که طراحی و ساخت مرکز طراحی و نمایش لباس به عنوان بستری در جهت نیل به اهداف مذکور پیشنهاد می گردد.
خلاصه ماشینی:
هدف از ایجاد این مرکز پدید آمدن بستری برای نمایش لباس های ایرانی و هنر طراحان ایرانی است و به دنبال آن سوق دادن سلیقه ی مردم به سمت استفاده از تولیدات داخلی که برگرفته از فرهنگ ملی است و ارتقای سطح فرهنگی در زمینه پوشاک است و همچنین جلوگیری از واردات پوشاک خارجی که با فرهنگ ما مغایرت دارد و ایجاد مرکزی جهت رفع نیازهای روز جامعه ی ایرانی و به همراه آن ایجاد بستری جهت تغییر در وضعیت کنونی و ارتقا آن است نیز گسترش صادرات پوشاک مرغوب به کشورهای دیگر و مطرح شدن در بازارهای جهانی و در نتیجه توسعه ی تجاری و اقتصادی است .
در این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی سعی بر آن شده بود ابتدا - فرهنگ و مد تعریف کند، رابطه آنها با یکدیگر و با معماری بررسی شده و ضرورت طراحی خانه مد ولباس در جهت شناخت فرهنگ ایرانی و جامعه امروز و با هدف ابقا فرهنگ و جلوگیری از تهاجم فرهنگی و نمایش مد و نقوش جدید لباس ها به جوانان بیان شده است [٧].
در مقاله ای تحت عنوان طراحی خانه مد با معماری مدرن با رویکرد المان های معماری ایرانی در تهران ، بیان می کند خانه مد به منظور اشاعه ی فرهنگ مد و لباس در کشور و استفاده از پتانسیل موجود در کشور برای صادرات البسه و ترویج طرح های ایرانی در جهان ساخته می شود و علاوه بر صادرات و اشتغال زایی باعث ترویج فرهنگ ایرانی در کشورهای دیگر می شود.