چکیده:
رفتار زوجین با یکدیگر از مهمترین عوامل سرنوشتساز در کیفیت زناشویی است. هدف این پژوهش تبیین ابعاد رابطة رفتاری زوجین با استفاده از منابع اسلامی و بررسی برازش مدل پیشنهادی حاصل از آن بوده است. جامعة آماری این پژوهش را والدین دانشجویان بومی دانشگاه اصفهان در سال92-91 تشکیل دادند که نمونة 150 نفری پژوهش با روش نمونهگیری طبقهای از بین آنها انتخاب شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی (کیفی) و همبستگی (مدلسازی معادلات ساختاری) بوده و پرسشنامة سبک زندگی زوجی اسلامی بهعنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش در بخش توصیفی نشان داد توصیههای فراوانی در قرآن و روایات معصومین در زمینة خانواده وجود دارد که از مهمترین آنها در بعد ارتباط رفتاری با همسر، میتوان به انعطافپذیری و عدم تکبّر، رفتار مسئولانه، رازداری، قدردانی، آراستگی، خوشرویی، کنترل خشم، گفتار نیکو و وقتگذرانی مشترک اشاره کرد. یافتههای مدلسازی با معادلات ساختاری نشان داد مدل اصلاحشدة رابطة رفتاری زوجین با رویکرد اسلامی دارای برازش کلی بوده و سه شاخص کلی برازش مطلق، تطبیقی و مقتصد این مدل مقادیر مقبولی داشتند.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش در بخش توصیفی نشان داد توصیههای فراوانی در قرآن و روایات معصومین در زمینة خانواده وجود دارد که از مهمترین آنها در بعد ارتباط رفتاری با همسر، میتوان به انعطافپذیری و عدم دکترای مشاورة دانشگاه اصفهان.
دين بهعنوان نظام اعتقادي سازمانيافته همراه با مجموعهاي از آيينها و اعمال تعريف شدهای است كه تعيينكنندة شيوة پاسخدهي افراد به تجارب زندگي است (زولينگ 2 و همكاران، 2006: ص 255)؛ ازاينرو، در این پژوهش با تکيه بر آيات قرآن کريم و احاديث و روايات معصومین دربارة کیفیت روابط همسران، به بحث و روشنسازي چگونگي ارتباط سالم و رشديافته پرداخته و سعي شده است مدلی از رابطة رفتاری Okorodudu Zulling زوجین با استفاده از منابع ديني و فرهنگي ارائه شود.
چنانچه پیامبر اکرم صلى الله عليه و آله میفرمودند: «بهترین شما کسی است که برای خانوادة خود بهترین است و من بهترین افراد برای خانوادهام هستم» 4 (صدوق، 1413 ق: ج3، ص 555) و امام صادق عليهالسلام میفرماید: «خداوند رحمت کند بندهای را که رابطة بین خود و خانوادهاش را نیکو گرداند» 5 (حر عاملی، 1104 ق: ج 4، ص 115).
پیامبر اکرم صلی الله علیه واله میفرماید: «کسي که بار زندگي خود را بر دوش مردم بيندازد مورد لعن است» 2 (مجلسي، 1403ق: ج 77: ص 142)؛ بنابراین، زوجین علاوهبر مسئولیّتهای شخصی (درقبال نعمتهای خداوند و کارهای نیک و بد خود) دربارة خانواده و جامعه نیز مسئولیتهایی دارند که اوّل باید به آن شناخت پیدا کنند و سپس در حدّ تواناییهای خود بهنحو احسن مسئولیّتپذیر باشند.