خلاصه ماشینی:
"شیوه سعدی در گلستان،مورد استفاده و استقبال نویسندگان فراوانی قرار گرفت و همانندهایی(نظیرههایی)نیز ساخته شده است.
کار هرکس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن مردان خدا پردهء پندار دریدند یعنی همهجا غیر خدا یار ندیدند دامنه این رویکرد یکسویه،به گستراک ادبیات فارسی و اندیشه جانبدار شاعران و نویسندگان مذکر است.
اصول تربیتی مورد استفاده سعدی، زاییدهء مناسبات اجتماعی زمانه او است گلستان سعدی و کتابهای دیگر از این دست،از منابع داستاننویسی برای کودکان و نوجوانان به شمار میروند.
حکایت هفتم ازفصل«در سیرت پادشاهان» نخست متن سعدی: [پادشاهی با غلامی عجمی در کشتی نشست و غلام دیگر دریا را ندیده بود.
بسیاری از حکایتهای گلستان را میتوان بازنویسی کرد و عناصر داستانی را در آنها به کار برد تا برای کودکان و نوجوانان امروز،قابل فهم و استفاده باشد.
داستاننوسان چندی،به این کار دست زدهاند و با استفاده از حکایتهای گلستان،کلیله و دمنه، مثنوی،بوستان و کتابهای دیگر،داستانهایی برای کودکان و نوجوانان نوشتهاند.
نمودار شماره 3:داستانهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان در گلستان سعدی در آنالیز جدول بالا،چند نکته به دست میآید: الف)7/76 درصد از حکایتهای گلستان، برای مخاطبان حوزه سنی کودک و نوجوان، مناسب نیست.
پرسش این است که با آن که تنها 7/7 درصد از حکایت-داستانوارههای گلستان،با تخفیف و چشمپوشی از ضعفهای برون ساختی و ژرف ساختی،برای کودکان و نوجوانان مناسب است، چگونه کودکان و نوجوانان در سدههای گذشته،از گلستان به عنوان متن درسی و درسنامه،استفاده میکردهاند؟ دستگاه آموزشی و پرورشی در سدههای گذشته،به چند دلیل گلستان و متنهای مانند آن را در مکتبخانهها تدریس میکرده است: -نداشتن برنامه برای تهیه و تألیف متن درسی."