چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه ی خلاقیت و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی نوجوانان و جوانان است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه دوم رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی دبیرستان هستند. نمونه آماری شامل80 دانش آموز دختر و پسر که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری برای سنجش خلاقیت پرسشنامه خلاقیت (CREE) تورستون، میلن جر و برای آزمون عزت نفس از پرسشنامه کوپراسمیت (58 سوالی) استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین خلاقیت و عزت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تفاوت معنی داری وجود ندارد. بین خلاقیت و عزت نفس با رشته های تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. بین خلاقیت و جنس نیز تفاوت معناداری وجود ندارد. همبستگی عزت نفس با خلاقیت بیشتر از همبستگی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و همین طور همبستگی خلاقیت با پیشرفت تحصیلی می باشد.
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) چون ضریب همبستگی محاسبه شده (٠٠٤٥=r) در سطح اطمینان ٠/٩٩ (١%=α) و درجه آزادی ٧٨= df از ضریب همبستگی جدول بحرانی (٠٢٨٣=r) کوچکتر است بنابراین ، فرضیه صفر تأیید و فرضیه تحقیق رد می شود و در نتیجه از لحاظ آماری بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه می گیریم که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه می - گیریم که بین میزان عزت نفس و رشته تحصیلی از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود ندارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) چون F محاسبه شده (١/٢٥= F) در سطح اطمینان ٩٩% با df برابر با ٧٧،٢ از F جدول بحرانی (٦/٩٦= F) کوچکتر می باشد بنابراین نتیجه می گیریم که میان عزت نفس و خلاقیت و پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری این پژوهش به این نتایج دست یافت که بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود ندارد.
بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود ندارد.
بین عزت نفس و رشته تحصیلی دانش آموزان تفاوت معناداری وجود ندارد.
فروغی (١٣٧٥) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان غیرورزشکار همبستگی معناداری وجود ندارد.
صمدی هره دشت (١٣٧٣) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود ندارد.
تشکری (١٣٨٤) در پژوهش خود به این نتیجه رسید که بین هوش ، خلاقیت و علایق شغلی و انتخاب رشته دانشجویان رابطه معناداری وجود ندارد.