چکیده:
دربررسی آثار ادبیات جهانی تاثیرگذاری آثارادبای فارسی زبان برشعرا و نویسندگان سایرکشورها بستر مناسبی است برای پژوهش های ادبیات تطبیقی. سعدی شیرازی از جمله چهره های برجستۀ شعر وادب ایران است که درآثارش با تبحری خاص و نگرشی ژرف بطوراعم واخص به نگارگری زشتی ها و زیبائیهای جامعۀ بشری می پردازد و مسائل اخلاقی- عرفانی و اجتماعی حاکم برجامعۀ بشری را درقالب حکایت های نغز و شیرین- نظم و نثر- موشکافانه تحلیل و بررسی می کند. افکار متجلی درآثارشیخ اجل تاثیرگسترده و ژرفی برتفکر برخی از روشنفکران و ادباجهانداشته وهرکدام به فراخوراثرادبی و شناخت و بینشخود خوشه ای ازگلستان حکمت ومعرفت سعدی چیده اند و با الهام ازکلام سعدی و بویژه اصول عدالت، نوع دوستی و اعتدال، اشعاری سروده ویا حکایت هایی نگاشتهاند. مقالۀ حاضر، ضمن نگاهیاجمالی بهآشناییاروپاییان با حکمت عملی و اخلاق اجتماعی گلستان سعدی به طور اخص، به بررسی شباهت آثار سعدی با برخی از آثار بزرگان ادبیات کلاسیک آلمانی زبان و اینکه این شباهتها ناشی از تأثیر است و یا توارد، میپردازد
خلاصه ماشینی:
"این در حالی است کـه خاورشـناس اتریشی یوزف فون هامر پورگشتال ٢ به سال ١٨١٨ از مانوس بودن نبـوغ سـعدی بـرای جهـان غرب سخن راند و حتی دو بیت از دیباچة بوستان را برای سـنگ مـزار خـویش انتخـاب کـرد (یوسفی ١٣٧٧، ٢٣٥): در اقــصای گیتــی بگــشتم بــسی بـــسر بـــردم ایـــام بـــا هرکـــسی تمتـــع بـــه هرگوشـــه ای یـــافتم ز هرخرمنـــی خوشـــه ای یـــافتم فریدریش روکرت ٣ شاعر و یکی از بنیانگذاران شرق شناسی آلمان که فارسی را نـزد هـامر پورگشتال فراگرفته و به تنهایی قسمت اعظمی از اشعار شاعران برجستة ایرانی را ترجمـه و در شناساندن بزرگان ادبیات فارسی به جامعة آلمانی زبان نقش بسزایی ایفا کـرده اسـت ، در سـال ١٨٥١ در «دفترخاطرات شعری اش » می نویسد: در سالی که هجوم مغولان از بغداد فراتر می رفت سعدی باغ گلستانش را نوشت 4 و ویرانی جهان را نادیده انگاشت شعر روکرت حاکی از درک عمیق او از جهانبینی سعدی و شناخت کامل زمانة پرآشـوب اوست که شیخ اجل با تسلیم نشدن در برابـر زشـتی هـای آن دوران، بـه عنـوان «یـک مـصلح اجتماعی » نه تنها مردم عادی جامعه را به رعایت اصول و ارزش هـای فـردی و اجتمـاعی فـرا می خواند، ارزش هایی که به اقتـضای شـرایط زمانـه بـه فراموشـی سـپرده شـدهانـد، بلکـه بـا ___________________________________________________________________________ 1."