چکیده:
مطالعات اسلامی درغرب، همواره با انگیزه ها و اهداف مختلف تبشیری، سیاسی، استعماری و اقتصادی بوده، چنان که دسته ای از نویسندگان و پژوهشگران به نقد و بررسی آن ها روی کرده اند، اما وجه دیگر مطالعات مسشترقان؛ یعنی مطالعه و تحقیق در باب اسلام و به قصد ایمان آوردن و گروش به این دین، تاکنون مورد توجه درخور قرار نگرفته است. یکی از اینان لئوپولد ویس خاورشناس برجسته یهودی بود که با گرایش به اسلام و گزینش نام محمد اسد برای خویش وارد جرگه مسلمانی شده است. پژوهش حاضر با رویکرد زمینه شناسانه، به بررسی دلایل و زمینه های گروش او به دین اسلام می پردازد و علاوه بر آن نشان می دهد که چگونه محمد اسد در آثاری که درباره اسلام نوشته است، اندیشه های اسلامی معاصر را به نقد می کشد و از اندیشه های اسلامی، به زعم خویش اصیل، دفاع می کند. اسد در جستجوی راهی برای برون رفت از سیر نزولی مسلمانان و درمان عقب ماندگی آنها بوده و می کوشید با تاکید بر حس اعتماد در میان مسلمانان، آنها را به مقاومت در برابر فرهنگ های دیگر برانگیزد.
خلاصه ماشینی:
"یکی از اینان لئوپولد ویس<FootNote No="31" Text="Leopold Weiss"/>خاورشناس برجسته یهودی بود که با گرایش به اسلام و گزینش نام محمد اسد برای خویش وارد جرگه مسلمانی شده است.
پس از بازگشت به فرانکفورت، به مطالعات اسلامی پرداخت و در 1926 در برلین، به دین اسلام گروید و نام اسلامی محمد اسد را برای خویش برگزید (Rifai Hasan, 10-11,13؛ Asad, The road to Mekka, 1).
این اثر که یکی از شاهکارهای زمانه خودش به شمار میآمد، به بررسی سیر نزولی مسلمانان میپردازد و راه مقابله با یورش تمدن غربی را افزایش حس اعتماد به نفس در بین مسلمان میداند (Rifai Hasan,15؛ برای آگاهی بیشتر درباره این کتاب نک:Asad, Islam at the crossroads , 29-62 ).
کتاب &lt; راهی بهسوی مکه<FootNote No="52" Text="The Road to Mecca"/>، چاپ 1954&gt;، یکی از آثار مهم و بینظیر محمد اسد است درباره نیمه نخست زندگی وی از گرویدن به اسلام در 1926 تا گزارش سفرهای او حجاز در اواخر تابستان 1932.
کتاب &lt; این قانون ما است و سایر مقالات<FootNote No="56" Text="This Law of Ours and Other Essays"/>، چاپ 1987&gt;؛ که مجموعه مقالاتی درباره تفکرات سیاسی و دینی مسلمانان شامل مباحثی نظیر «پاسخهای اسلام»، «ندای همه مسلمانان»، «نگرش ادیان نسبت به یکدیگر» و «چشمانداز بیتالمقدس» است (Rifai Hasan ,21؛ برای آگاهی بیشتر درباره این موضوعات نک: Asad, The law ours and other essays, 89-118,137,175-181 ."