Skip to main content
فهرست مقالات

پی کاوی تأثیر افسانه ها در آثار صمد بهرنگی

نویسنده:

(5 صفحه - از 207 تا 211)

کلید واژه های ماشینی : افسانه ، آثار صمد بهرنگی ، تأثیر افسانه‌ها در آثار صمد ، پی‌کاوی تأثیر افسانه‌ها در آثار ، نامادری ، داستان ، عروسک سخنگو ، مادر ، تلخون ، دختر

خلاصه ماشینی:

"طرح و شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی آنها هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها فرق‌شان‌ در این است که«تلخون»یک روایت ثانویه و با شاخ و برگ‌های اضافی است و چفت و بست عناصر آن، انسجام و استحکام«افسانه آه»را ندارد غیرانسانی سررسند[که در افسانه می‌رسند]و آن‌ها را از شر آن همه معضل‌ برهانند. در لایه‌های‌ی مختلف عروسک سخنگو، رویدادها به جای آن‌که نقل شوند، اتفاق می‌افتند داستان تنیده می‌شود و با شیوه‌ای روایتی،هرکدام جنبه‌ای از تفکر افسانه‌پرداز را بیان می‌کند،در بیشتر کارهای صمد مشاهده می‌شود،اما قصه‌های تلخون، کچل کفترباز،افسانه‌ی محبت،عروسک سخنگو،الدوز و کلاغ‌ها از این نظر نمونه‌اند. طرح و شخصیت‌ها و داستان‌های فرعی آنها هیچ تفاوتی با هم ندارند و تنها فرق‌شان در این است که«تلخون»یک روایت ثانویه و با شاخ و برگ‌های‌ اضافی است و چفت و بست عناصر آن،انسجام و استحکام«افسانه آه»را ندارد و ایجازی که در افسانه آه به چشم می‌خورد،جای خود را به اطنابی سست داده‌ است؛به خصوص در توصیف دختران حاجی در تلخون،برای اثبات نیکی و دانایی تلخون، پاراگراف‌های غیرافسانه‌ای وارد شده است: «هریک ادا و اطوارهایی‌ داشتند،تقاضاهایی داشتند. » (تلخون-قصه‌های صمد بهرنگی جلد 2) تغییر یا کاهش و افزایش در افسانه تلخون،در کل دلیل بر نزدیکی‌ زمان شکل‌گیری این روایت است:به شرح زیر:الف)در روایت تلخون‌ عناصر اخیر شهری وارد شده است. کمال و پختگی ساختار افسانه محبت و کچل کفترباز،حیرت‌انگیز است، هیچ نکته نابه‌جایی در کارکرد عناصر ساختاری مشاهده نمی‌شود و با توجه به‌ جوانی صمد بهرنگی در آن سال‌ها و با کنار گذاشتن افسانه تلخون که درباره آن‌ سخن گفتیم،نوشتن این افسانه‌ها تنها در سایه نبوغی ریشه‌دار می‌توانست‌ میسر شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.