چکیده:
مقدمه: "شادکامی" نام علمی ارزیابی افراد از زندگی است. فرد شادکام اطلاعات را طوری پردازش،
تعبیر و تفسیر میکند که در نهایت، باعث احساس شادی و خوشبینیاش میشود. سرزندگی تحصیلی
به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقی به انواع چالشها و موانعی که در عرصهی مداوم و جاری تحصیلی
تجربه میشوند اشاره دارد. به یقین، پیامد بامعنا زندگی کردن، احساس تسلط، آرامش، شادکامی و
سرزندگی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی
تحصیلی دانشآموزان دختر پایهی دوم دورهی دوم متوسطه و پاسخ به این سوال است که آیا آموزش
معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه تاثیر دارد؟ روش:
روش این پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعهی آماری
شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایهی دوم دورهی دوم متوسطهی شهر خرمآباد در سال تحصیلی
1394-95 بود. روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای بود؛ به این صورت که ابتدا از دو ناحیهی آموزش
و پرورش شهر خرمآباد، ناحیهی دو و از بین مدارس دخترانهی متوسطهی چندکلاسه، یک مدرسه
انتخاب شد .سپس، از بین کلاسهای دوم مدرسهی مذکور، 32 نفر انتخاب شدند و در دو گروه
16 نفرهی آزمایش و گواه جای گرفتند. ابزارهای این پژوهش، فرم جدید 2001 مقیاس شادکامی
و پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده 1391 بود. برای OHQ آکسفورد
تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آزمونهای آمار
استنباطی تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره استفاده شد. افتهها: نتایج پژوهش نشان داد که
آموزش معنادرمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان شده و این نتایج در
مرحلهی پیگیری نیز باقی مانده است. نت جه گ ری: به معلمان پیشنهاد میشود در طول دورهی آموزش،
معنایابی را به دانشآموزان آموزش دهند.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معنادرمانی باعث افزایش شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان شده و این نتایج در مرحلهی پیگیری نیز باقی مانده است.
کلیدواژهها: دانشآموزان دورهی متوسطه، سرزندگی تحصیلی، شادکامی، معنادرمانی The effectiveness of logo-therapy training on happiness and Academic vitality of students Abstract Introduction: Happiness is a scientific name of the assessment of individuals from life.
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of logo-therapy training on happiness and academic vitality of female students in the second grade of secondary school in Khorramabad city.
بررسی همگنی واریانسها نشان میدهد که معناداری آزمون لون در نمرههای شادکامی، خودپنداره، رضایت از زندگی، آمادگی روانی، ذوق داشتن، احساس زیباییشناختی، خودکارآمدی و امیدواری، در هر سه زمان اندازهگیری (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری) برقرار بوده است (05/0<p)، از این رو دلیلی برای ناهمگن فرض کردن واریانسها وجود ندارد.
این اثر چندمتغیره نشان میدهد که آموزش معنادرمانی بر ابعاد شادکامی (خودپنداره، رضایت از زندگی، آمادگی روانی، ذوق داشتن، داشتن حس زیباییشناختی، خودکارآمدی، امیدواری) دانشآموزان دختر پایهی دوم دورهی دوم متوسطهی شهر خرمآباد اثر گذاشته و باعث شده این ابعاد در دانشآموزان گروههای آزمایش و گواه تفاوت معناداری داشته باشد.
بررسی همگنی واریانسها نشان میدهد که معناداری آزمون لون در نمرهی متغیر سرزندگی تحصیلی در هر سه مرحلهی اندازهگیری (پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری)برقرار است (05/0<p) ، از این رو دلیلی برای ناهمگن فرض کردن واریانسها وجود ندارد."