چکیده:
ظرافتهای بلاغی در آیات قرآن کریم، از جمله جنبههای اعجاز این کتاب جاودانه دارد، که از دیر باز مورد توجه دانشمندان علوم قرآنی بوده است. یکی از مباحث بلاغی قرآن کریم، سبک شناسی است که در ضمن آن با بهره گیری از دستاوردهای علم بلاغت به بررسی جلوههای سبکی موجود در قرآن کریم میپردازد. پژوهشِ پیش رو با روش توصیفی – تحلیلی و بر اساس معیارهای سبکشناسی، به بررسی زیباییهای ادبی سوره نازعات در چهار سطح آوایی، معنایی، ترکیبی و تصویر پردازی پرداخته است. پژوهش حاضر میکوشد تا نشان دهد که ویژگیهای ادبی موجود در سوره نازعات از قبیل تقدیم و تأخیر، حذف، التفات و زمان افعال از ویژگیهای برجسته سبکی موجود در این سوره است؛ لذا با کاربست این ویژگیها به تناسب مفاهیم و مضامین موجود در سوره با موسیقی عبارات آیات پی برده که این نشان از ظرافت بلاغی موجود در این سوره مبارکه است.
خلاصه ماشینی:
(حسنعلیان، 1389: 132) و لازم به ذکر است که بین معنا و الفاظ، ارتباطی ناگسستنی موجود است به طوری که تا لفظی اراده میشود، ذهن انسان سریعا به معنای مورد نظر منتقل میشود یعنی بررسی نحوهی چینش کلمات در کنار یکدیگر، انسان را در فهم سیر و تطور معانی در الفاظ یاری میدهد؛ به سخن دیگر برای فهم بهتر معنا، نیازمند به بررسی تغییرات سبکشناختی قرآن کریم هستیم؛ زیرا در کلمات عربی موسیقی باطنی نهفته است و فطرت انسانی نیز آن را مییابد؛ لذا با این روش راهی برای فهم و مقصود وحی الهی باز خواهد شد(ر.
به طور مثال در این آیات حروف «ن و م» دارای تکرار قابل توجهی هستند، چنان که خدای متعال میفرماید: ﴿و النازعات غرقا*و الناشطات نشطا﴾ (نازعات/ 2-1) و نیز ﴿و أما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی﴾ (نازعات/ 40) </رجوع شود به تصویر صفحه> در این سوره با توجه به تکرار زیاد حروفی مانند «الف» و « راء» و « قاف» که در جدول شماره (2) مشهود است، شاهد موسیقی خاصی هستیم که حاصل آن، وجود فضای سنگین و پر فشار و در عین حال حرکت کند زمان است؛ چرا که افرادی که در شرایط سخت و نامطلوب قرار میگیرند، برای آنها گذر زمان بسیار آهسته خودنمایی میکند و این نکته با محتوای موجود در سوره نیز هماهنگی دارد.